Bokker Sándor, a társaság igazgatója közölte, hogy a felmérés alkalmával összesen 138 közép- és nagyvállalat döntéshozóját kérdezték meg a marketing-kommunikációról. A minta képviseli valamennyi gazdasági ágazatot, de kiemelt arányban szerepelnek benne könnyűipari, kereskedelmi és szolgáltató cégek.
Az internetes reklámokra vonatkozó válaszok alapján megállapítható, hogy a megkérdezett vállalatok 89 százaléka rendelkezik saját honlappal, és ezek mintegy 50 százaléka három éve, vagy annál régebben került fel a hálóra. Viszont 12 százalékuk az utóbbi egy évben döntött pozitívan ebben a kérdésben. Sok cég úgy nyilatkozott ugyanakkor, hogy egy honlapnak nem lenne gyakorlati haszna. A megkérdezett vállalatok háromnegyede egy honlapot működtet, míg további egynegyede többet.
A honlapok többsége vállalati oldal, de jelentős a márkákat, illetve termékeket bemutató site is. A többi típus nem éri el a 10 százalékos elterjedtséget.
A honlapok legnagyobb részét külső cégek készítik - derül ki a Netrsurvey elemzéséből, és az online kampány tervezésével és lebonyolításával is inkább külső céget bíznak meg a hirdetők. Többségében vállalaton belüli hatáskör viszont a honlap frissítése és a multimédiás stratégia kidolgozása.
A Kreatív című szaklap és a Magyar Reklámszövetség támogatásával készült kutatás feltárta, hogy az online reklámeszközök közül legtöbben a bannert használják. Utána sokkal kisebb aránnyal következik a szponzorálás, nyereményjáték és E-mail hirdetés.
A következő, még kisebb csoportba tartoznak a mobil kommunikációs eszközök, mint a WAP és SMS, továbbá a rich média.
Arra a kérdésre, hogy nem reklámozó cégek miért mondanak le az internetes lehetőségek a használatáról leggyakrabban a következő válaszok születtek: 1. Tervezik a cég internetes megjelenését. 2. A cég profilja nem igényli. 3. A célcsoport nem érhető el hatékonyan online médiával. 4. A célcsoport reklámok nélkül is rátalál a cég honlapjára. 5. Nem fér bele a reklámkampány a cég büdzséjébe.
A felmérésből kiderül, hogy az online reklámok helye a hirdetésre használt eszközök körében egyelőre igen hátul van. Az összesítés alapján a legtöbb vállalat által használt eszközök sorrendje a következő: szórólap, nyomtatott sajtótermék, televízió, rádió, internet, közterületi hirdetés.
A felmérésben szereplő vállalatok reklámköltése az egyes médiák között már más sorrendben oszlik meg. Sajtó, televízió, szórólap vezeti a listát, majd mögéjük felzárkózik a közterületi hirdetés.
A nyomtatott sajtót leginkább márkaépítés céljára szokták igénybe venni, ahogyan a televíziót és közterületi hirdetést is. A szórólap, kiadvány, továbbá az online média fő funkciója az információközlés. Az értékesítés ösztönzés legfontosabbnak ítélt médiumai a nyomtatott sajtó, szórólap, direkt marketing és rádió.
A jövőre vonatkozó válaszok némi átrendeződést jeleznek. Kiegyenlítettebb lesz a különböző médiumok használata. A megkérdezettek szerint alig lesz különbség a nyomtatott sajtó és a tévé használatának gyakorisága között, ahogyan az őket követő szórólap és közterületi hirdetés között sem. A harmadik csoportot a rádió, online média és direkt marketing alkotja, szintén közel egyforma gyakorisággal.
A vállalatok milyen marketing kommunikációs célra használják az egyes médiumokat? A válaszadók százalékában. (Egy válaszadó több célt is megjelölhetett).
Médium | Értékesítés-ösztönzés | Márkaépítés | Információközlés |
Nyomtatott sajtó | 48 | 49 | 45 |
Szórólap, kiadvány | 48 | 18 | 72 |
Direkt marketing (DM) | 40 | 13 | 40 |
Rádió | 39 | 14 | 38 |
Terminálok (POS/POP) | 34 | 12 | 14 |
Online média (Internet) | 29 | 24 | 63 |
Közterületi hirdetés | 22 | 45 | 11 |
Televízió | 18 | 52 | 19 |
Mobil (WAP, SMS) | 9 | 7 | 17 |
Mozi | 5 | 14 | 4 |
Forrás: Netsurvey
(Üzleti Negyed)