A Magyar Szállítmányozói és Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége által rendezett konferencián a főosztályvezető-helyettes közölte: jövőre csak akkor működhet egy fuvarozó vállalkozás, ha teher-gépjárművenként 2,5 millió forint tőkeerőt és egy EU szakmai képesítéssel rendelkező alkalmazottat igazolni tud.
Magyarország uniós csatlakozása után a jelenleg 4950 nemzetközi fuvarozási engedély elveszíti jelentőségét és várhatóan kontingens nélkül fuvarozhatnak a magyar vállalkozók az unión belül. Hozzáfűzte, hogy ez alól a további tárgyalások függvényében kivétel lehet az ausztriai, illetve az olaszországi fuvar.
Szilágyi Miklós elmondta, hogy a szállítmányozók tevékenységi feltételeit az unióhoz hasonlóan továbbra sem szabályozza önálló rendelkezés Magyarországon, azt továbbra is a Polgári Törvénykönyv keretei határozzák meg. Az unióban most dolgozzák ki a szállítmányozási tevékenységet egységesítő szabályozást.
A főosztályvezető-helyettes elmondta azt is, hogy a TIR Nemzetközi Fuvarozási Egyezmény magyar törvénybe illesztése 2003-ban várható egy új törvény megalkotásával. A fuvarozók menetidejére vonatkozó AETR-egyezmény az uniós csatlakozás után a belföldi fuvarozásban is kötelezővé válik. Ez azt jelentheti, hogy egy Nyíregyházáról Hegyeshalomba igyekvő tehergépjármű a távolságot két nap alatt négy sofőr igénybe vételével tudja teljesíteni, ami jelentős költségnövekedést jelent majd a fuvarozó társaságok számára.
A tehergépjárművek futását mérő menetíró készüléket 2003-tól mind a 360 ezer Magyarországon bejegyzett tehergépjárműbe be kell szerelni, ám annak szigorú ellenőrzése csak az uniós csatlakozás után lép életbe a belföldi fuvarozásoknál.
(MTI)