A lakosság pozitívabban ítéli meg jelenlegi és a következő évben várható pénzügyi helyzetét a korábbiakhoz képest - közölte a GfK Hungária Piackutató Intézet kedden.
Az intézet és a Corvinus Egyetem által 2004 tavasza óta közösen koordinált Fogyasztói Bizalom Index (FBI) felmérés 2005 negyedik negyedéves jelentése szerint az FBI értéke 190,1 pont - áll a közleményben. Az érték az év végi időszakban még soha nem volt ilyen magas, ám az előző negyedévvel összehasonlítva egy ponttal csökkent.
Az index a háztartások tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóságának mértékét, anyagi helyzetüknek az egy évvel korábbihoz viszonyított megítélését és a következő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásokat összegzi.
Az index tavaly szeptemberben 191,4 ponton, 2004 decemberében 168,4 ponton állt. Ugyanakkor egy év óta először csökkent azok aránya, akik érdemesnek ítélik tartós fogyasztási cikkek beszerzését. Szintén visszaesést mértek a szakemberek az ország elkövetkező öt évben várható gazdasági helyzetének megítélésére vonatkozóan.
A háztartások és az ország pénzügyi helyzetének megítélésére vonatkozó Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) a szeptemberi értékhez képest egy ponttal 209,3 pontra csökkent. Ez az érték 2004 utolsó hónapjában 177,5 pont volt. Ugyancsak csökkent a Vásárlási Hajlandóság Index (VHI), az előző negyedévi 170,8-ról 168,8-es értékre.
A GfK Csoport
A GfK Csoport saját közlése szerint a világ ötödik legnagyobb piackutató szervezete a 2004-es pénzügyi évet 672 millió eurós árbevétellel zárta. A csoport 2005. június 1-jén lezárta a világ tizedik legnagyobb piackutató cége, az NOP World kutatóintézet akvizícióját. 2004-ben az NOP World és a GfK Csoport mintegy egymilliárd eurós összesített forgalmat ért el. A tizenhárom németországi vállalat mellett 63 országban több mint 130 leányvállalattal és társult vállalattal, valamint 7600 alkalmazottal rendelkezik. A magyarországi irodában 80 fő dolgozik.