A hazai vendéglátóhelyeken az égetett szeszes italok 75 milliárd forintra becsült forgalma értékben 10, mennyiségben pedig 5 százalékos növekedést mutat a 2004 december és 2005 november közötti időszakban az egy évvel korábbihoz képest - tűnik ki az ACNielsen piackutató cég felméréséből.
A bolti kiskereskedelemben az égetett szeszes italok értékesítése forintban 2, mennyiségben pedig 6 százalékkal nőtt a vizsgált időszakban. Forintban a bolti kiskereskedelem értékesítése meghaladja a 60 milliárd forintot az ACNielsen adatai szerint.
A vendéglátásban eladott égetett szeszes italok közül a pálinka kerül az első helyre 33 százalékkal az értékesített mennyiség és az érték alapján - teszik hozzá. Utána következik 27 százalékkal a pálinka jellegű ital, majd a keserű és a vodka, egyaránt 10 százalékot meghaladó aránnyal. A további sorrend, mennyiségben: brandy, likőr, rum, vermut, whisky és gin a felmérés szerint.
A pálinkák, pálinka jellegű italok ízesítés szerinti ranglistáját mennyiségben a körte vezeti a szilva előtt. A kettő együtt kiteszi a vendéglátós értékesítés 52 százalékát a szóban forgó időszakban. Utánuk egyaránt 10 százalékot meghaladó részesedéssel a sorrend: barack, Vilmos körte és vegyes, míg a cseresznyére 2, az egyéb ízekre pedig 5 százalék jut.
Az égetett szeszes italok vendéglátós mennyiségi értékesítésében az üzlettípusok közül a volumenhelyek, azaz a kocsmák vezetnek, 47 százalékkal. Darabszám szerint is ez a vendéglátóhely-típus a legelterjedtebb Magyarországon.