A jövő héten zárulnak várhatóan az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt., a Citibank és a Deutsche Bank tárgyalásai az autópályakötvény-kibocsátásról. Az ÁAK 1,18 milliárd euró értékben dob piacra kötvényt. Felsmann Balázs, a gazdasági tárca vagyongazdálkodási főosztályvezetője elmondta: azt, hogy az ÁAK - jelenleg még - Zrt. milyen hányadban marad állami tulajdonban, a kötvénykibocsátás sikere dönti el.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tájékoztatóján elhangzott: az ÁAK privát partnerként jelent meg az autópálya-építésről folytatott tárgyalásokon - ez megfelel az Eurostat elvárásainak. Felsmann Balázs elmondta: többször egyeztettek az Eurostattal, ahonnan hivatalos igazolást nem kaptak ugyan, azonban a tárgyalások alapján biztos, hogy az unió statisztikai hivatala elfogadja majd a PPP konstrukciót. Az ÁAK számára a kockázat-transzfer határideje 2006. január 31-e, a portfólióban szereplő autópályák készültségi foka 26,35 százalék.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a jelenleg is folyó 500 milliárd forintra rúgó autópálya építésből a költségvetés 2004-ben 20 milliárd forint, 2005-ben 130 milliárd forint, az idén január végéig pedig további 75 milliárd forint összegű számlát egyenlített ki, azaz 275 milliárd forint összegű építés kerülhet be a PPP konstrukcióba - vezethető le a tájékoztatón elhangzottak alapján a program.
Garantált sikert jósolt a konstrukciónak Lofti Farbod, a Deutsche Bank képviselője. Farbod elmondta: a régióban ez az első ilyen jellegű infrastruktúra-kötvény kibocsátás. A Deutsche Bank képviselője szerint a kötvénykibocsátásnak köszönhetően Magyarország annyi gyorsforgalmi autóutat építhet majd magának, amennyire csak szüksége van.
Megbírságolták az ÁAK-t
A Közbeszerzési Döntőbizottság 5 millió forintra bírságolta az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t. A Közbeszerzési Értesítőben megjelent határozat indoka, hogy az ÁAK hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárásban 14 évre szerződött az AKA Rt.-vel az M43 autópálya üzemeltetésére.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ez év február 22-én levélben hozta az ÁAK Zrt. tudomására, hogy március 11-től neki kell üzemeltetnie a frissen átadásra kerülő - Szegedet elkerülő - M43 autópályát. Az ÁAK - miután maga a munka elvégzésére nem képes - első nekifutásra megkereste a Magyar Közút Kht. Csongrád megyei Területi Igazgatóságát, hogy vállalja el a munkát.
A válasz rövid volt: ha kap hozzá eszközt, akkor elvállalja az üzemeltetést. Az ÁAK Zrt. maga azért nem tudta vállalni az üzemeltetést, mivel a legközelebbi autópálya mérnöksége Szigetszentmiklóson található. Ha az M43 megépül az országhatárig, akkor érdemes lesz ott is egy üzemmérnökséget létrehozni, de addig is meg kell oldani a rövid szakasz üzemeltetését. Ezért az ÁAK Zrt. március 6-án arról tájékoztatta a Közbeszerzési Döntőbizottság elnökét, hogy hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárást kezdeményez az üzemeltetésre.
Miután a megyei közútkezelő nem vállalta a munkát, kézenfekvő volt, hogy az új autópálya szakaszt a Budapest és Szeged közti M5 üzemeltetője, az AKA Rt. üzemeltesse, különösen, miután alig pár nap volt az M43 átadásáig. A speciális közbeszerzést sikerült is olyan gyorsan lefolytatni, hogy a szerződést március 10-én megkötötték a felek.
A Döntőbizottság elnöke azonban utólag érzékelte, hogy a szerződésbe foglalt határozott időtartam - ameddig az AKA Rt. látja el az üzemeltetést - pontosan az ő koncessziós szerződésének a lejártáig, 2020-ig tart. Ez viszont már nem fér bele a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárásba, mivel sürgős ügyben egy lehetséges vállalkozóval sem lehet leszerződni 14 évre. Ezért a Döntőbizottság elnöke eljárást kezdeményezett. (A 2020-ig tartó időtartamot rafináltan vették bele a szerződésbe, abban ugyanis csak határozott időtartam szerepelt, és a csatolt dokumentáció utalt a koncesszió végére mint záró időpontra.)
A sürgősségre alapított hosszú távú jogot a Döntőbizottság is jogsértőnek ítélte, és 5 millió forintra bírságolta az ÁAK Zrt.-t. A megkötött szerződés viszont tovább él.
[origo]/MTI