A közlemény szerint a vásárlók könyve a jegyző által hitelesített, számozott oldalakból álló dokumentum, amelybe vásárlási vagy szolgáltatásbéli problémáit, kérdéseit írhatja be a fogyasztó. A bejegyzés egyik példánya a vásárlót, a másik a kereskedőt vagy szolgáltatót illeti meg, benne marad a könyvben.
A közlemény szerint, amennyiben a 2006. június 1-je után tett bejegyzésekre a kereskedő, illetve szolgáltató nem válaszol, a fogyasztóvédelmi hatóság vagy a területileg illetékes jegyző szabálysértési bírságot szabhat ki rá. Az új szabály kikényszeríti a kereskedőből, hogy foglalkozzon a fogyasztó panaszával, ne legyen megkerülhető a válaszadás. A vásárlók könyve egy esetleges későbbi bírósági vagy békéltető testületi eljárásnál is bizonyítékul szolgálhat arra, hogy a fogyasztó korábban, írásban tette meg panaszát.
A vásárlók könyvének jól látható, mindenki által könnyen elérhető helyen kell lennie az üzletben, és kérésre át kell adni a fogyasztónak. A hatóság azokat a kereskedőket is szankcionálhatja, akiknél a vásárlók könyve nem található meg vagy kihelyezése szabálytalan.
A vásárlók könyvébe tett bejegyzésre korábban, 2003 előtt is kötelező volt 30 napon belül válaszolni, ám a kodifikációs munka következtében az elmúlt években ezt a rendelkezést hatályon kívül helyezték - áll a közleményben.