A költségvetési kiigazítás jegyében a tömegközlekedés ártámogatásán is spórolna a kabinet. A több minisztériumban is megfogalmazódott szigorítás egyrészt a diákokat érintené. Jelenleg ők 67,5 százalékos kedvezménnyel utaznak bármely viszonylaton, ám a felmerült koncepciók értelmében a jövőben csak az iskola és a lakóhely közötti útra járna a támogatás. Egy ötlet azzal enyhítené a szigorítást, hogy a megmaradó kompenzációt némiképp emelné.
Az intézkedések érintenék a távolságibusz- vagy vasúti bérlettel utazókat is. Előbbinél jelenleg 86, utóbbi esetében pedig 90 százalékos a kedvezmény. A jövőben azonos értékű lenne a két támogatás, de alacsonyabb a mostaninál.
Érdekesség, hogy az egyik, még futó változat a nyugdíjasok kivételezett helyzetét megszüntetné. Most a 65 év felettiek ingyenesen használhatják a tömegközlekedési eszközöket, ám ha zöld utat kap a verzió, akkor a fix támogatást úgy állapítanák meg, hogy lényegében 90 százalékos kedvezménnyel utazhatnak, vagyis a normál jegy egytizedét nekik is meg kell váltaniuk.
A döntő szót a mai, a koalíciós pártok legmagasabb szintű egyeztetésén mondják ki. Ott határoznak arról is, hogy mikor lépnek hatályba ezek az intézkedések. A lépésekre Veres János pénzügyminiszter a napokban már tett utalást, amikor egyebek mellett a tömegközlekedési kompenzációt is magában foglaló ártámogatások szigorítását jelezte.
Elképzelhető, hogy már szeptember elsejétől kell a támogatásmérséklés nyomán a mostaninál magasabb tarifákat fizetniük az utazóknak, de nem kizárt, hogy csak 2007 elejétől drágul a közlekedés. A legdrasztikusabb kedvezményszűkítéssel éves szinten néhány tízmilliárd forintot takaríthat meg a büdzsé, ami nem elhanyagolható tétel a 2006-os törvényi előirányzatban szereplő 126 milliárdos fogyasztóiár-kiegészítéshez képest. Ha még az idén bevezetnék a lépéseket, néhány milliárd forintot spórolhatna vele a költségvetés 2006-ban.