A megállapodás tényét a regionális képviselők közölték a médiával. A minisztérium a közlést nem kívánta kommentálni, de nem is cáfolta. A minisztérium szóvivője csak annyit mondott, hogy a hivatalos döntést június elején hozzák nyilvánosságra.
A közszolgálati cseh televízió megjegyezte: Európában példátlan, hogy útdíjat szedjenek az alsóbb osztályú utakon is. "Ilyen széles körű útadórendszer eddig még nincs Európában" - állította a televízió.
Korábban a közlekedési tárca csak az első osztályú utakat kívánta fizetőssé tenni, mégpedig mikrohullámú rendszer segítségével. Most állítólag az a döntés született, hogy az alsóbb osztályú utakat műholdas rendszerrel fogják ellenőrizni.
A csehországi sztrádákon és a gyorsforgalmú utakon - összesen mintegy 1000 kilométer - január elsejétől működik a mikrohullámú ellenőrző rendszer, amelynek az alapján útdíjat szednek. Eddig több mint kétmilliárd korona folyt be így az államkasszába, ami magasabb összeg a vártnál.
A sztrádákon működő útadórendszert az osztrák Kapsch cég építette és üzemelteti. A Kapschnak érvényes szerződése van az állammal az eredetileg tervezett első osztályú utakon létrehozandó útadó rendszerre is. A szerződés értelmében az első osztályú utakon szintén mikrohullámú útadórendszer épült volna. A régiók azonban elutasították, hogy a kezelésükben lévő utakon (másod- és harmadosztályú utak) is díjbeszedő kapuk épüljenek, mint az autósztrádákon. Mindezek után valószínű, hogy a minisztériumnak új pályázatot kell kiírnia, vélik a szakértők, ami elhalaszthatja a rendszer 2008 januárra tervezett indítását.