Bessenyey Bálint, az Étkezési Utalvány Forgalmazók Egyesületének elnöke szerint a meleg utalványokra való áttérést a két utalvány adómentes értékhatára közötti távolság további széthúzásával lehet leginkább elősegíteni.
A felmérés szerint a hideg utalványok értékhatárának emelése távlatilag is legfeljebb az inflációt követve - a lassú áremelkedések mellett a korrekciót 2-3 évente végrehajtva - lehet célszerű.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. és a Szonda Ipsos Média, Vélemény és Piackutató Intézet öt éve végez évi rendszerességgel vizsgálatot az étkezési utalványok gazdasági, társadalmi hatásairól az Étkezési Utalvány Forgalmazók Egyesületének megbízásából.
Az elmúlt években a hideg utalvány használata csökkenést mutat, a versenyszférában 2003-ban 2,1 millió fő, 2007-ben pedig 1,8 millió fő kapott ilyen juttatást. A meleg utalvány juttatásban viszont jelentős volt a növekedés: 2003-ban 300 ezer, 2007-ben pedig már 570 ezer fő volt az érintett létszám. Az étkezési utalványok kedvezményezetteinek száma összességében alig változott.
A versenyszféra munkáltatói 2007. év elején dolgozóik 58 százalékát részesítették hideg és 18 százalékát meleg étkezési utalványban. A meleg étkezési utalvány jelenleg a bruttó átlagkeresetek 6,4 százalékát éri el, ezzel a középmezőnyben helyezkedik el az EU-ra vonatkozó nemzetközi összehasonlításban.
A meleg ebéd fogyasztása munkanapokon is erős igényként fogalmazódik meg a lakosság körében, ezt válaszolta 75 százalékuk. Ténylegesen azonban a munkavállalóknak csak 65 százaléka fogyaszt munkanapokon meleg ebédet, és közülük is csak 32 százaléka teszi ezt munkahelyén vagy annak környékén található étteremben.
A felmérés szerint külön vizsgálva a hideg és a meleg utalványokat kapó foglalkoztatottakat kiderül, hogy a meleg utalványban részesülők mindössze 10 százaléka térne vissza szívesen a hideg jegy alkalmazására, a hideg utalványban részesülők 48 százaléka viszont szívesen váltana melegre.
Az étkezési utalványt elfogadó vendéglátóhelyek 75 százaléka 2003-2007 között döntött az étkezési utalvány elfogadásáról. Az érintett vendéglátók közel 80 százaléka szerint megéri jeggyel foglalkozni.