A vasutasokhoz szerdán csatlakoznak a Párizsi Közlekedési Vállalat (RATP), a Villamos Művek (EDF) és a Gázművek (GDF) munkatársai. Az október 18-i tiltakozással ellentétben - amelyben a vasutasok háromnegyede vett részt - ezúttal nem egynapos figyelmeztető, hanem határozatlan idejű, 24 óránként megújítható sztrájkfelhívást tettek közzé.
Az SNCF tájékoztatása szerint a 700 belföldi nagy sebességű vonatból (TGV) szerdán 90 fog közlekedni, de a külföldi célállomásokkal közlekedő Thalyst és Eurostart nem érintik majd a fennakadások. Az állami vasúttársaság arra számít, hogy csütörtökön és még a hétvégén is feltehetően kaotikus lesz a helyzet a franciaországi vasútvonalakon.
A párizsi metró vezetősége azt közölte, hogy megközelítőleg minden tizedik metró fog szerdától közlekedni.
A sztrájkolók a speciális állami nyugdíjrendszerek megszüntetése ellen tiltakoznak. A kormányzat ugyanis eltökélt, hogy az 1995-ben elindított, de akkor a három hetes sztrájk miatt visszavont reformot 2012-ig végrehajtsa. Míg a magánszektorban dolgozó 18 millió francia negyven évig fizeti a nyugdíjjárulékot, a speciális nyugdíjrendszerhez tartozó félmillió munkavállaló (a vasutasok mellett az energiaszektorban dolgozók, a képviselők, a tengerészek, a közjegyzők vagy kiemelt művészeti közintézmények dolgozói) átlagosan 37,5 évig. A kormányzat ez utóbbiak kivételes helyzetét kívánja megszüntetni.
A nyugdíjreform Nicolas Sarkozy államfő elnökválasztási kampányának egyik fő pontja volt, aki az Európai Parlament képviselői előtt kedden megerősítette, hogy a tiltakozások ellenére is végigviszi a reformokat.
A 12 évvel ezelőtti helyzethez képest az a nagy különbség, hogy a felmérések alapján mára a közvélemény többsége elfogadta a reformok szükségességét. A franciák 79 százaléka ugyanakkor kudarcnak látja a kormányzatnak a vásárlóerő javítása érdekében folytatott politikáját.
Az ellenzék szerint - amely a reformokat támogatja, de azok bevezetésének módszereit nem tudja elfogadni - Sarkozy elszalasztva a kompromisszumok lehetőségét, szándékosan keresi a szakszervezetekkel az összetűzést. A kormányközeli Le Figaro című napilap szerint pedig a konfliktusokat kedvelő köztársasági elnök "az utcán győzve" fog erőt gyűjteni ahhoz, hogy a több mint egy éve bejelentett "szakítás" politikáját végre megvalósítsa.
November 20-tól a közalkalmazottak tüntetnek a bejelentett létszámleépítések ellen, november 29-én pedig a bírák kezdenek sztrájkot a kisebb vidéki bíróságok bezárása ellen tiltakozva.
A német vasutasok szerdától indítanak újabb sztrájkot, ismét a tehervonatokat állítják le szerda déltől, majd csütörtökön kora délutántól a távolsági és a regionális vonalakon a személyszállítást is szüneteltetik, jelentette be a GDL szakszervezeti szövetség kedden.
A MÁV tájékoztatása szerint a munkabeszüntetés miatt a Magyarország és Németország között közlekedő nemzetközi vonatoknál járatrövidülésekkel, késésekkel kell számolni.
A MÁV kedden, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a sztrájk ideje alatt a Budapestről 05.50-kor induló, illetve a Hamburgból 08.18-kor induló EuroCity (EC 174/175 számú vonatpár), továbbá a Budapestről 09.50-kor, vissza Berlinből 06.36 kor induló EuroCity (EC 170/171 számú vonatpár) Dresden-Berlin-Hamburg között nem közlekedik.
A sztrájk miatt az utasok a Németországba, illetve Németországon át irányuló, valamint visszaútra szóló előreváltott jegyeikkel az utazásról lemondhatnak. A Magyarországon váltott jegyeket kezelési költség levonása nélkül a MÁV kérésre visszatéríti. A külföldön váltott jegy esetében a lemondás szándékát záradékban kell rögzíteni, a pénzt abban az országban kell visszigényelni, ahol a jegyet vásárolták.
A szakszervezetnek a Deutsche Bahnnal folyó bérvitája az oka az ismétlődő munkabeszüntetésnek, amelynek e heti szakasza szombaton a kora délutáni órákig fog tartani.
A német politikusok, köztük Angela Merkel kancellár aggódik: már a tehervonatok múlt heti, 42 órás leállásakor úgy nyilatkozott, hogy a további sztrájkok árthatnak az EU legnagyobb gazdaságának.
A mozdonyvezetők szakszervezetének (GDL) elnöke azt mondta, mindaddig ismétlik a sztrájkot, amíg nem kapnak megfelelő bérajánlatot a vasúttársaság vezetésétől. A GDL csak akkor hajlandó egyáltalán tárgyalóasztalhoz ülni, ha új ajánlatot kap.
A GDL azt követeli, hogy a munkahetet egy órával csökkentsék, 40 órára, a béreket pedig 31 százalékkal emeljék. A vezetés 4,5 százalékos béremelési ajánlatát visszautasították. A szakszervezet azt is követeli, hogy a mozdonyvezetők számára külön bérmegállapodást dolgozzanak ki.