A bizottság az első piaci vizsgálatot követően megállapította, hogy a tervezett ügylet számos piacon versenyjogi aggályokat kelthet. A részletes vizsgálat megindításáról szóló határozat nem befolyásolja a vizsgálat végső eredményét. A bizottságnak 90 munkanapon belül, 2008. július 22-ig végleges határozatot kell hoznia arról, hogy az összefonódás jelentősen korlátozná-e a tényleges versenyt az egységes piacon.
Ez a felvásárlás számos, stratégiailag fontos energiapiacot érintene - mondta Neelie Kroes versenypolitikai biztos. Ezért nagyon fontos, hogy a bizottság a lakossági és iparági fogyasztók számára egyaránt biztosítsa a hatékony verseny fennmaradását.
A bejelentett ügylet Brüsszel szerint "két erős, integrált olaj- és gázipari vállalat összefonódását eredményezné, amelyek mindegyike több közép- és kelet-európai országban tevékenykedik". Ezért a bizottság mélyreható vizsgálatot indított, hogy részletesen megvizsgálja a bejelentett ügyletnek a finomított olajtermékek és a földgáz piacára gyakorolt lehetséges hatását. A bizottság elsősorban azt vizsgálja, hogy milyen hatással jár a finomított olajtermékek közép- és kelet-európai piacaira a két társaság kőolaj-finomítóinak egy kézben való egyesítése.
Az elemzőket nem lepte meg a bizottság döntése, hiszen Brüsszel már korábban értésre adta, hogy az ügylettel kapcsolatban fenntartásai vannak. A brüsszeli testületnél már az eljárás elején jelezték, hogy nincs összefüggés a Mol-OMV összefonódás vizsgálata és a stratégiai fontosságú cégek védelmével kapcsolatos, lex Mol néven ismert magyar szabályozásról folyó uniós vizsgálódás között. Ezt csütörtökön megerősítette egy brüsszeli versenyjogi szakértő is, aki kifejtette, hogy még amennyiben a lex Mol nyomán változások is következnének be a magyar cégnél, a bizottságnak a bejelentéskori helyzetet kell vizsgálnia. Szintén nem befolyásolja a vizsgálatot, ha az egyik fél úgymond "ellenségesnek" tekinti a felvásárlási kezdeményezést.
A részletes vizsgálat eszközével ritkán él az Európai Bizottság, csupán az összes összefonódási ügy mintegy 5 százalékánál. A most bejelentett második fázis során a testületnek már döntenie kell az ügyben. A döntés kimenetele háromféle lehet, ezek közül statisztikailag az a leggyakoribb, hogy feltételek nélkül engedélyezik az ügyletet. Az esetek másik részében bizonyos problémákra rámutatnak, és azokra orvoslást kérnek a felvásárlás engedélyezése előtt. A harmadik kimenetel az ügylet megtiltása, de ilyenre nagyon ritkán kerül sor: az elmúlt években Brüsszelben mindössze egy ilyenre volt példa, amikor a bizottság megakadályozta a Ryanair és az Air Lingus légitársaságok összeolvadását.