Az üveghiány egyik oka, hogy a hazai öblösüvegpiac mélyponton van, mert felvásárolták a nyugati mamutcégek. Most azonban bejött egy újabb lépcsőfok - a nagy nyugati mamutcégeket ugyanis felvásárolták a még nagyobb amerikai üveges vállalkozások, amelyek viszont nem gyártanak elegendő üveget, a hiánynak pedig európai méretekben is árfelhajthatása lehet.
A magyarok problémája nem egyedi eset. Belgiumban például már tavaly nyáron panaszkodtak a sörgyártók. A szokatlan meleg miatt több sör fogyott Belgiumban, az év első öt hónapjában három százalékkal nőttek az eladások. Problémát okozott viszont, hogy nem volt elég palack a gyárakban. A helyzet odáig fajult, hogy néhány gyárban le kellett állítani a munkát. Tavaly nyár óta a francia borpiacion is palackhiány lépett fel, elsősorban fehér palackokhoz nem jutnak hozzá a bortermelők.
Olcsóbb is lehetne a magyar bor
A magyar piacon a palackhiányt némileg tompítja a betétdíjas forgalmazás magas aránya - közölte Varga Bálint, a pincészet igazgatója. Probléma ugyankkor, hogy a nagy kereskedelmi láncok új üvegtípusokat nem akarnak/tudnak befogadni a "visszaválthatós - rendszerbe".
Európa és a világ más országaiban is a 0,75 l-es űrméret a meghatározó. A 0,75 l-es palack elterjedésének oka, hogy 0,75 liter nagyjából egy tüdőnyi levegőmennyiségnek felel meg, így amikor még szájjal fújták a borospalackokat az üveggyárakban, ezt a méretet lehetett gyorsan és gazdaságosan legyártani.
A kisebb 0,5 l-es, 0,375 l-es méretek hétköznapok borának nem valók, mert fajlagosan drágák. A kiszerelés költsége speciális és ezért a drága palackforma miatt többe kerül, mint a normál méreté, a polcon pedig ugyanakkora helyet foglal el a kereskedőnél. Ünnepi alkalmakkor pedig több személy fogyaszt és így elfogy a hét és fél deci is. A nagyobb kiszerelés elterjedését hazánkban gátolja az, hogy a közforgalmú betétdíjas palackok mindegyike 0,75 literes és ezért a 1,5 literes egyutas palackban a termék fajlagos ára magasabb kell hogy legyen, mint a kisebb betétdíjas kiszerelésben.
A vendéglők szeretik a nagyobb kiszereléseket
A pincészet 3 évvel ezelőtt "Ház bora" néven a vendéglátás részére 1,5 literes kiszerelésű betétdíjas, csavarzáras termékcsaládot indított el és több pincészet követte a példát, akik pedig már ezelőtt is forgalmaztak magnum palackban, áttértek az eldobó palackról a betétdíjasra.
A nagykereskedelmi partnerek betétdíjasként forgalmazzák a Ház bora borcsaládot, a kiskereskedelmi áruházláncokba azonban csak eldobó (egyutas) palackként tud bekerülni, így viszonylag magas áron kerül forgalmazásra, mert a kereskedelem nem képes újabb betétdíjas palackformát felvállalni. A vendéglátásban viszont egy-két éven belül teljesen ki fogja szorítani a minőségi szempontból már régen elavult műanyagkannás borforgalmazást.