A pénteki média által idézett tárcavezető elmondta, hogy jövőre újabb 500 millió euróra számíthat az autópálya kivitelezésével megbízott amerikai Bechtel építőipari vállalat.
A tárcavezető bírálta a kivitelezőt, mert lemaradásokat tapasztaltak az eredeti építési tervben foglaltakhoz képest. Orban szerint elfogadhatatlan a Bechtel illetékeseinek magyarázata, miszerint azért nem haladhattak megfelelő ütemben az építkezéssel, mert bizonytalanná vált a kormánytámogatás kiutalása.
Korábban az amerikai vállalat vezetői ugyanis jelezték, hogy az állam adósságot halmozott fel velük szemben. Calin Popescu Tariceanu kormányfő azonban már hetekkel ezelőtt jelezte, hogy a kabinet eleget tesz a szerződésben foglaltaknak, és kiutalja az építkezés zökkenőmentes folytatásához szükséges pénzt. A közlekedési miniszter mostani nyilatkozata is ezt erősíti meg.
A kifizetések kapcsán felmerült bizonytalanságokkal ellentétben az már egészen biztos, hogy a Bors-Brassó nyomvonalon haladó autópályának az eredetileg 2,2 milliárd euróra tervezett költségei növekedni fognak.
A bukaresti közlekedési minisztérium egyik jelentése ugyanis megállapítja, hogy az autópályák, országutak kezelésével és építésével megbízott állami vállalat (CNADNR) nem vette figyelembe annak a tanácsadó cégnek a jelentéseit, amelyek folyamatosan szabálytalanságokat jeleztek az autópálya kivitelezése kapcsán.
A jelentés szerint az állami vállalat vezetősége nem védte hatékonyan az állam érdekeit, így a szabálytalanul kivitelezett munkálatok mellett beleegyeztek a megnövekedett költségek kifizetésébe is.
Így például a Kolozsvár és Aranyosgyéres közötti szakasz költségei 343 millió euróról 434 millió euróra nőnek, a Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) és Bors közötti részre fordított kiadások pedig 215 millió euróról 445 millió euróra emelkednek. Hasonló helyzet alakult ki a többi szakasz esetében is, ami azt vetíti előre, hogy a 2,2 milliárd euró összköltség végül megduplázódhat.