A károsultak perelhetik, akár a PSZÁF-ot, amellyel kapcsolatban vizsgálható, hogy valóban minden követelménynek megfelelt-e felügyeleti tevékenysége, avagy mulasztott az állami szerv, továbbá a károsultak megkísérelhetik érvényesíteni kárigényüket a MÁV biztosító vezetői ellen folyó büntető eljárásban, amennyiben az majd bírósági szakba jut - tette hozzá a szakember.
Az eset általános tanulságainak levonása legalább ugyanolyan fontos, mint a konkrét felelősök felkutatása. Át kell gondolni a szabályozást, számos kérdés merülhet fel, így többek között, hogy nonprofit egyesület folytathat-e biztosítási tevékenységet egy olyan nagy volumenű és kiélezett piacon, mint a kötelező biztosítások piaca, továbbá hogy mikor jelentkezhetnek át a gépjárművek üzemben tartói, illetve, hogy a PSZÁF felügyeleti tevékenysége, erős jogosítványai ebben az ügyben miképpen maradhattak hatástalanok, illetve, hogy az erős jogosítványokhoz hatáskörökhöz miként kapcsolhatok a jelenleginél szigorúbb, hatékonyabb felelősségi viszonyok - fejtette ki Kolláth György.
Az egész probléma súlyához, általános tanulságaihoz, illetve százezreket érintő hatásához az illene, ha egy országgyűlési bizottság alakulna az eset kivizsgálására, és a jövőbeni lépések kijelölésére - jegyezte meg.
Azzal kapcsolatban, hogy a PSZÁF felügyeleti intézkedése nyomán augusztus 15-ig minden MÁV-biztosított autósnak kötelező más társasággal felelősségbiztosítást kötni, Kolláth György leszögezte: kikezdhetetlen alapelv, hogy gépjármű kötelező felelősségbiztosítás nélkül nem közlekedhet. A közlekedési rendőr pedig az utcán nyilván nem a PSZÁF-ot, vagy a MÁV biztosítót, illetve egykori vezetőit bünteti majd augusztus 15 után, hanem a kötelező felelősségbiztosítás nélkül közlekedő gépjármű üzemben tartóját.
A biztosító tevékenységének PSZÁF általi megszüntetése kellett ahhoz, hogy a biztosító és a gépjárművek üzembentartói közötti kötelező biztosítási szerződések megszűnjenek - mondta.
Kolláth György szerint az átjelentkezésre a PSZÁF által most megszabott 15 napos határidő valóban nagyon szűk, de itt két nyomós érdek ütközik. Az egyik az, hogy a 200 ezer biztosítottnak legyen ideje átjelentkezni, a másik ennél is erősebb viszont az, hogy minél rövidebb ideig álljon fenn annak az esélye, hogy a közlekedési balesetek résztvevői biztosítás nélkül maradnak.