A japán Suzuki autógyár pénteken 34,232 milliárd jenes adózott eredményt jelentett az üzleti éve szeptemberrel zárult első feléről - 25,7 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 46,07 milliárdnál.
A gyengülő üzletmenetet azzal magyarázták, hogy az autópiac meredek észak-amerikai visszaesését nem ellensúlyozták a más térségben sem lendületes eladások. Az eredményeket az is rontotta, hogy hiába csökkentették a költségeket, ez nem enyhítethette eléggé a megnövekedett nyersanyagárak és a jen erősödésének terhét, miközben kutatásra-fejlesztésre is többet költöttek.
Európában az értékesítés 1,9 százalékkal 394,7 milliárd jenre, Észak-Amerikában 76,7 százalékkal 164 milliárd jenre, Ázsiában - Japánt nem számítva - 0,5 százalékkal 416 milliárd jenre csökkent, másutt 116,1 százalékkal 48,38 milliárd jenre nőtt, főleg a latin-amerikai és az afrikai piacbővülésnek köszönhetően. Jelentős volt a visszaesés Indiában, ahol az alső kategóriában eladott autók fele Suzuki gyártmányú.
A visszaesésre tekintettel csökkentették a csoportszintű előrejelzést. Most 60 milliárd jenes adózott eredményt várnak a jövő márciussal záruló teljes üzleti évre, 25,2 százalékkal kevesebbet, mint az előző, idén márciussal zárult üzleti évben.
A bevételt 3,2 billió jenre várják a cégnél, ez 8,6 százalékkal lenne kevesebb az előző üzleti évinél. Az első üzleti negyedév után, júliusban még 80 milliárd jenes adózott eredményt és 3,5 billió jenes bevételt jósoltak maguknak a mostani üzleti évre. A cég részvényei az idén 55 százalékot veszítettek értékükből.
Nemrég jelentették be, hogy október 21-től kapható Japánban is a Suzuki Splash modell, amelyet a Magyar Suzuki gyárt. Ez első Suzuki márkájú modell, amelyet külföldről importálnak Japánba.