A válság további híreit itt olvashatja
Angela Merkel kancellár hétfő délutánra válságtanácskozást hívott össze, a General Motors súlyos pénzügyi nehézségei miatt bajba került Opel helyzetének és esetleges támogatásának megvitatására. A hesseni tartományi kormány azonban már ez előtt bejelentette: törvénytervezetet hagyott jóvá, amely előirányozza, hogy a tartomány 500 millió eurós garanciát nyújt a mintegy 30 ezer alkalmazottat foglalkoztató autógyárnak. A tervezetet értesülések szerint szerdán terjesztik a hesseni tartományi parlament elé. Az Opel legnagyobb, mintegy 5600 alkalmazottat foglalkoztató gyára a hesseni Rüsselsheimsben működik.
Észak-Rajna-Vesztfália tartományi kormánya hamarosan szintén napirendre tűzi az esetleges garanciavállalás kérdését, és értesülések szerint ugyanezt fontolgatja Rajna-Pfalz és Thüringia tartomány is, ahol szintén vannak Opel üzemek.
A General Motors a "hibás"
Közben a német kormány miniszterei között távolról sincs egyetértés Európa és Németország egyik legtekintélyesebb autógyárának megsegítését illetően. Az Opel a múlt hét végén fordult a kormányhoz, kérve, hogy a szövetségi hatóságok az egyes tartományokkal szövetkezve 1 milliárd eurós garanciavállalással segítsék annak megakadályozását, hogy az anyavállalat General Motors pénzügyi nehézségei az Opelre is átterjedjenek.
Hétfői értesülések szerint Angela Merkel - aki az Opel helyi, illetve európai vezetőit, továbbá az üzemi tanács vezetőjét rendelte magához - kész az autógyár támogatására. Legilletékesebb miniszterei, Peer Steinbrück pénzügyminiszter és Michael Glos gazdasági miniszter azonban óvnak az elhamarkodott lépésektől, mivel attól tartanak, hogy a többi németországi autógyár is hasonló kéréssel állhat elő. Mindketten azon az állásponton vannak, hogy csakis egyedi segítségről lehet szó, és a gazdasági miniszter azt igyekszik szigorú feltételekhez kötni.
Ulrich Wilhelm kormányszóvivő hétfő kora délutáni nyilatkozatában azt hangsúlyozta, hogy a kabinet nem törekszik gyors döntésre. A kormány szándéka az, hogy előbb megismerkedjen a tényleges adatokkal, azaz az 1992 óta a General Motors leányvállalataként működő Opel tényleges helyzetével. Ezt követően kerül majd megvitatásra az, hogy miként segíthetnek az Opelen - jelentette ki a szóvivő, közvetve utalva arra, hogy döntés a hét közepe előtt aligha várható.