A vállalat az autópiac további drámai hanyatlására hivatkozva szánta rá magát e lépésre. A hétfőn életbe lépett kényszerszünet február 8-ig tart, addig az alkalmazottak bruttó bérük 85 százalékát kapják. A Pitesti környéki üzem vezetősége bejelentette azt is, hogy a cégnél a hónap végén lejáró, meghatározott idejű szerződéssel rendelkező mintegy háromszáz embernek nem újítják meg a munkaviszonyát.
Ion Iordache, a Dacia autógyár szakszervezetének helyettes vezetője a Mediafax hírügynökségnek elmondta: az új gépkocsik romániai piacát valósággal megfojtják a behozott használt gépkocsik. Ez utóbbiakból 2008 decemberében 54 712 darabot hoztak be, ami 471 százalékos gyarapodást jelent az előző év azonos hónapjához viszonyítva. Tavaly összesen 300 891 használt importautót helyeztek forgalomba.
Emiatt az új gépkocsik eladása drasztikusan csökkent, különösen október óta, amikor 30 százalékos visszaesést könyveltek el 2007 októberéhez képest. Novemberben 55, decemberben pedig 53 százalékos volt a csökkenés az előző esztendő azonos hónapjához viszonyítva. Ami a Dacia romániai eladásait illeti, 3 622 darabot értékesített decemberben, ami 55 százalékos visszaesést jelentett 2007 decemberével összehasonlítva.
A Dacia tavaly többször is folyamadott a termelés felfüggesztéséhez, először csak négy napos kényszerpihenőt vezetett be (október 30-án és 31-én, illetve november 13-án és 14-én), majd november 20. és december 7. között ismét szüneteltette tevékenységét. December 11-én egy teljes hónapra bezárta kapuit. Ezt követően a napi 1360 autó helyett már csupán 1085 járművet szereltek össze naponta, a cég ugyanakkor 150 millió euróra csökkenti az ez évre tervezett befektetések korábban tervezett 250 milliós összegét.
Megfigyelők emlékeztetnek, hogy a romániai autópiacot más országokhoz hasonlóan a gazdasági válság hatása sújtja, mivel megcsappant a hitel. Romániában ráadásul az alacsony regisztrációs adó jelentősen hozzájárult a használt gépkocsik áradatához. Calin Popescu Tariceanu decemberben leköszönt kormánya mandátumának utolsó napjaiban a gépkocsiipar és a munkahelyeinek védelmében megháromszorozta ugyan a használt autókra kiszabott regisztrációs adót, Brüsszel kifogásait követően azonban az új kormány ismét módosítani készül a járművek forgalomba íratásához szükséges, időközben környezetvédelmi adónak átnevezett összeget. Az emberek emiatt bizonytalanok, ezért is várnak bármiféle gépkocsivásárlással.