A piac által viszonylag pozitívan fogadott Bajnai-csomag legvitatottabb lépései a gyerekvállaláshoz kapcsolódtak, az új kormány ugyanis a tervek szerint két évig nem emelné a családi pótlék összegét, és a mostani háromról két évre rövidítené a gyermeknevelési támogatások idejét. Az [origo] által korábban megkérdezett demográfus szerint ha a Bajnai-kormány végigviszi a tervezett családpolitikai megszorításokat, sok nő fog letenni a szülésről a következő években, ez pedig komoly gazdasági következményekkel járhat.
A veszély abból adódik, hogy a mostani válság kezelése olyan lépésekre kényszeríti a kormányzatot, amelyek a hosszú távú felívelés szempontjából problematikusak. Ebben a konkrét helyzetben az a kérdés, hogy milyen hosszú távú költségekkel jár a gyermeknevelési támogatásoknak az államháztartási szempontból kedvező csökkentése, és megéri-e ezeket a költségeket elviselni.
A helyzet már most sem rózsás
A gyermektámogatási rendszer megreformálása rövid távon minden bizonnyal pozitív hatással lesz a valóban nagyon nehéz helyzetben levő költségvetésre. Kérdéses ugyan, hogy a bejelentett két éven belül mennyi időre járna a gyes és mennyire a gyed, de ha abból indulunk ki, hogy a gyed folyósítását csökkentené a kormány két évről egy évre, akkor az nagyjából 60 milliárd forint megtakarítást jelent évente. A "sok kicsi sokra megy" elve alapján ez is jelentős tétel, de az egyéb helyeken elérhető megtakarításokhoz képest mégsem különösebben nagy.
A hosszabb távú hatások már jóval kevésbé pozitívak, a gyermekvállalási kedv csökkenése ugyanis épp az egyik legsúlyosabb gazdasági és társadalmi probléma, a rossz demográfiai szerkezet szempontjából egyértelműen visszalépésnek tekinthető. A Világbank szakértői szerint amennyiben a társadalom elöregedését nem sikerül megállítani, úgy a magyar gazdaság nagyon komoly felzárkózási problémákkal szembesülhet, és szinte lehetetlenné válik az euró bevezetéséhez szükséges feltételek teljesítése is.
A helyzet pedig már most sem rózsás, a KSH adatai szerint 2008-ban 99 200 gyermek született, míg 1980-ban még több mint 148 ezer, 1990-ben pedig több mint 125 ezer, jelenleg ezer lakosra 9,7 élveszületés és 14,3 halálozás jut, a természetes fogyás pedig évente 30-40 ezer fő. A helyzet súlyosságát mutatja, hogy a Világbank legutóbbi becslése szerint 2025-re Magyarország el fogja veszíteni lakosságának 8 százalékát, a 65 éven felüliek aránya pedig 40 százalékkal több mint 20 százalékra nő.
A válságkezelő döntések meghozatala kapcsán sokan úgy érvelnek, hogy a mostani krízis nem hagy teret a hosszabb távú gondolkodásra, de többek szerint ezzel együtt kérdéses, hogy nem éljük-e fel a jövőnket a mostani tűzoltásban. A jelek szerint a hosszabb távú, demográfiai szempontok háttérbe szorulása a mostani válság következménye, legalábbis erre utal, hogy két évvel ezelőtt az akkori kormányzat még visszautasította az OECD azon javaslatát, amely a gyermekgondozási szabadság rendszerének átalakításáról és idejének alapos lerövidítéséről szólt. Veres János akkor még azt hangsúlyozta, hogy "a jelenlegi demográfiai helyzetben fontosabb szempontnak ítélik a születések számának növelését, mint a költségvetésben elérhető megtakarítások növelését" - úgy fest, hogy azóta ez megváltozott.
Rövid táv és hosszú táv
A pénzügyi és reálgazdasági válság tehát a rövid távú megoldásokat helyezi előtérbe, ami nem is meglepő annak fényében, hogy sok esetben egyik napról a másikra kell a túlélést biztosítani. A válság kezelése természetesen fontos célkitűzés, de a mostani gazdasági döntéshozóknak egy hosszú távon jelentkező problémával is foglalkoznia kell, a demográfiai helyzet módosulása ugyanis alapjaiban változtatja meg a gazdasági élet kereteit.
A válság kezelésekor arra is figyelni kell, hogy részben már a mostani krízis is a társadalmi összetétel változásának a következménye. Elisabeth Denison, a Deloitte elemzője egy közelmúltban megjelent tanulmányában azt állítja, hogy az életfa módosulása a mostani válságért is egyértelműen felelőssé tehető, ebből következett ugyanis egyes pénz- és ingatlanpiaci lufik kialakulása.
Az Egyesült Államokban a baby-boom generáció tagjai most váltak középkorúvá, és ezzel rég látott keresletet teremtettek a lakások iránt. A kereslet felfutásából a spekulánsok is profitálni akartak, ami az egekbe vitte az amerikai lakásárakat, most pedig annak lehetünk tanúi, ahogy a piac visszatér az egyensúlyi árszinthez (azaz az árak esnek).
Az is egyértelmű, hogy a korfa átalakulása hatással volt a megtakarítási és befektetési szokásokra is - sokan úgy vélik, hogy a globális megtakarítási bőség volt az oka például annak, hogy a piacon akkora volt a likviditás, hogy a nagyon rizikós befektetésekre is szinte automatikusan volt forrás. A helyzet azóta gyökeresen megváltozott, a jövedelmek csökkenése miatt ugyanis egyre többen nyúltak korábbi megtakarításaikhoz, ezzel hozzájárulva a hitelpiacok befagyásához.
A válság vége után jöhet a feketeleves?
Ennél is fontosabb azonban, hogy a demográfiai trendek határozzák meg, hogy melyik ország milyen növekedési pályára áll majd vissza a krízis után - márpedig ha csak rövid távú válságkezeléssel foglalkoznak a kormányok, akkor könnyen lehet, hogy a negatív demográfiai hatások miatt a mostani válság vége után jön csak az igazi feketeleves.
Alaptételként elfogadhatjuk, hogy a foglalkoztatás szintje mindenekelőtt a népesség függvénye, azaz a lakosok száma határozza meg, hogy mennyien dolgoznak, ez utóbbi pedig nagy mértékben hat arra, hogy mekkora lehet egy ország gazdasági teljesítménye. A Deloitte elemzője szerint a demográfia hosszú távon egyértelműen hat a termelékenységre és a növekedésre. A munkaerő bővülése jótékony hatással van a tőke felhasználási hatékonyságára és beruházási aktivitásra is, miközben ha romlik a demográfiai helyzet, akkor ki kell gazdálkodni az öregedés sokszor gigantikus költségeit. Sokkoló adat, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) előrejelzése szerint Japán gazdasági teljesítménye 2050-ben 30 százalékkal lesz alacsonyabb annál, mint amit a demográfiai változások (a társadalom öregedése) nélkül lenne, a munkaerő csökkenését ugyanis csak részben ellensúlyozza majd a tőke felhalmozódása.
A gyermekvállalás társadalmilag is hasznos, így ösztönözni kell
A fejlettebb országokban (és ebből a szempontból Magyarország is ide tartozik) egyszerre kell a gazdasági válságot kezelni és a demográfiai bombát hatástalanítani, ez utóbbi pedig még az előbbinél is nehezebb feladat. Az öregedő társadalom miatt egyre nőnek a nyugdíjbiztosítási és az egészségügyi kiadások, az adófizetői tömeg pedig folyamatosan csökken - a magánbiztosítások előtérbe kerülése minden bizonnyal része a probléma megoldásának, de épp a mostani pénzügyi válság mutatott rá ezen konstrukciók gyengéire.
Fontos lenne a foglalkoztatási arány növelése is, de az IMF egy tanulmánya szerint ez sem csodaszer: a fejlett európai államokban a jelenleginél 15-20 százalékkal több embernek kellene dolgoznia az öregedés hatásainak ellensúlyozásához, márpedig ilyen emelkedésre szinte semmi esély nincs. (Japánban a 100 százalékos foglalkoztatás sem lenne elegendő, ennél magasabb pedig természetesen nem lehetséges.) Felmerülhet a nyugdíjkorhatár kitolása, a nők munkába állításának ösztönzése, illetve a betelepítés/betelepülés is, de hosszabb távon ezek sem oldják meg a problémát, aminek a kezeléséhez szinte bizonyosan csak a születésszám növelésével van esély.
Szoros az összefüggés
"A demográfiai, népesedési folyamatok és a gazdasági növekedés között szoros az összefüggés" - mondta az [origo]-nak a Szegedi Tudományegyetem statisztikai és demográfiai tanszékének docense, Szondi Ildikó. Ez azt jelenti, hogy a népesség növekedése egyértelműen hozzájárul egy ország nemzeti össztermékének, a GDP-nek a bővüléséhez. Fordítva nem ennyire nyilvánvaló az összefüggés, hiszen Magyarországon a népesség csökkenésével párhuzamosan az utóbbi évtizedekben is tapasztalható volt gazdasági növekedés.
Szondi Ildikó szerint hosszabb távon rendkívül negatív hatással lenne a magyar gazdaságra, ha teljesülnének a pesszimista demográfiai jóslatok, és pár évtizeden belül milliókkal csökkenne a magyar népesség. A viszonylag optimista demográfus szerint Magyarország nyitottsága, európai uniós tagsága is a népességfogyás ellen hat hosszabb távon, így nagyon nagy visszaesésre nem kell számítani. Ennek bizonyítéka pozitív vándorlási egyenlegünk, amely évek óta korrigálja a negatív születési tendenciákat, ezért is marad például tízmillió fölött a magyar lélekszám.
Privatizált költségek, államosított hasznok
A mai rendszerben a magas elvonási szint és a támogatások csökkentése olyan helyzetet teremt, hogy a gyermekvállalás költségeinek nagy részét a szülők viselik, miközben a gyermekek felnőve társadalmilag is hasznosak. A költségek és a hasznok szétválasztásából az adódik, hogy az "optimálisnál" kevesebb gyermek születik (azaz ha a szülők a költségeken kívül a társadalmi hasznokból is részesülnének, akkor több gyermek születne). Szondi Ildikó szerint fontos lenne, hogy a gyermeknevelést valamilyen szinten munkaviszonyként ismerje el az állam, például két gyermek nevelését legalább egy "fél" munkahelynek tekintenék. Hiszen hoznak annyi "hasznot" az országnak, mint az intézményes gyermeknevelés.Azt is érdemes megjegyezni a docens szerint, hogy Magyarországot az EU-csatlakozás után nem hagyta el annyi ember, mint például Romániát. Tőlünk mintegy 80 ezer ember távozott más uniós tagállamokba dolgozni, míg délkeleti szomszédunknál ez a szám 3 milliót tett ki. "Mindez azt jelenti, hogy Magyarország népességmegtartó ereje nagyobb, mint azt sokan gondolják" - mondta a kutató.
A gazdasági növekedés és a költségvetési politika összefüggéseivel foglalkozik a Miskolci Egyetem oktatója, Erős Adrienn is. Az [origo]-nak Erős szintén megerősítette, hogy a tapasztalatok alapján a gazdasági növekedés és a népesség növekedése között pozitív az összefüggés. Minden gazdasági modellszámításban a növekvő népesség a korábbinál nagyobb hazai összterméket hoz létre, a modellszámítások részleteit elemezve kiderül ugyanakkor, hogy elsősorban a gazdaságilag aktív népesség növekedése hat pozitívan a GDP emelkedésére. Ez azt jelenti, hogy nem elég, ha sok a gyermek, az is kell, hogy a gyermekek felnőttként dolgozzanak is.
Kiesnek a munkából a nők
A gyermekvállalás és a gazdasági növekedés összefüggésének van egy másik vetülete is. Gazdasági szempontból ugyanis az is gondot jelent, hogy amennyiben a szülés és a korai gyermeknevelés miatt évekre kiesnek a nők a szakmájukból, akkor sokszor lehetetlenné válik a visszatérésük korábbi munkakörükbe, a karrierlehetőségekről nem is beszélve. Ez nem csak azért rossz, mert a szüléssel így sokan elvesztik a munkájukat, hanem azért is, mert a magyar gazdaság nem engedheti meg magának, hogy a gyermeket vállaló nők tömegesen szoruljanak ki a munkaerőpiacról, illetve hogy választaniuk kelljen a gyermek és a munka között.
Ebből az következik, hogy nagyon fontos a munkába való visszaállás támogatása, azaz a várandós és kisgyermekes nők általánosabb jellegű, nemcsak pénzügyi megsegítése, hogy az anyák a gyermeküket el tudják helyezni a munkaidő alatt, illetve hogy ténylegesen vissza tudjanak menni dolgozni.
Demográfiai és gazdasági szempontból feltehetően az a legrosszabb, ha a gyes és a gyed idejének (összegének) csökkentése a nők munkapiaci helyzetének, illetve a gyermekek elhelyezési lehetőségeinek javítása nélkül történik meg. Ebben az esetben azok sem vállalnak gyermeket, akik az állami segítséget hiányolják, és azok sem, akik a munkahelyüket féltik.
Sokat jelentenének ezért az olyan intézkedések, amelyek pénzbe sem kerülnek, vagy csak minimális költségekkel járnak. Így például az egyetemeken, főiskolákon meg kéne teremteni a feltételeket arra, hogy a hallgatók magukkal vigyék kisgyerekeiket. "Ami Olaszországban például megszokott, azt Magyarországon néha még a vizsgaszabályzatok is akadályozzák" - jegyezte meg Szondi, hozzátéve, hogy ma egy terhes nőnek szinte titkolnia kell a munkahelyén azt, hogy állapotos.
Szintén jó megoldás lenne Szondi szerint, ha a férj és a feleség a munkahelyén megválaszthatná, hogy melyikük kér éppen három-, négy- vagy hatnapos munkahetet, így meg tudnák oldani, hogy szinte folyamatosan foglalkozzanak a kicsikkel. Ez a Hollandiában és más nyugati országokban szokásos megoldás, lehetővé tenné, hogy hetente csak egy-két napon kelljen más családtagokra bízni a gyerekeket - így egyik szülő sem esik ki hosszabb időre a munkájából, akkor sem, ha nincs elég bölcsődei férőhely.
A gyermekvállalás visszaesése azért is furcsa Szondi Ildikó szerint, mert a felmérések szerint Magyarországon a legfőbb értéknek továbbra is a gyerekeket tartják a megkérdezettek. Így ha megfelelő ösztönzést kapnának a családok, és különösen a nők, akkor Szondi Ildikó szerint visszafordítható lenne a nyolcvanas évek óta tartó negatív folyamat, és ez jótékonyan járulna hozzá a gazdasági növekedéshez is. Az egyetemi docens nem feltétlenül a gyes és a gyed fenntartását javasolja, mert ezekkel eddig sem sikerült elérni a negatív tendenciák megfordítását, sokkal inkább az általánosabb jellegű segítséget tartaná fontosnak.