Családi viszály a VW-Porsche ügyletben

Vágólapra másolva!
Dávid és Góliát harcaként jellemezték a Porsche és a Volkswagen konszernek évek óta tartó harcát a frankfurti tőzsdén. Eredetileg a kisebbik cég, a Porsche - és hátterében alighanem Wolfgang Porsche - akarta megszerezni a VW-t, mostanra azonban kiderült: ezt a csatát Góliát nyerheti, és csütörtökön a két céget ellenőrző Piëch és Porsche családok megegyezhetnek az ügylet lebonyolításáról. Ha a VW nyer, akkor Wolfgang Porsche unokatestvérének, Ferdinand Piëchnek az akarata érvényesülhet.
Vágólapra másolva!

Még a náci időkben szövődött barátság és rokonság a Porsche és a Piëch családok között, mára azonban a két família két hatalmas autóipari vállalat, a VW és a Porsche fölött vitázik. Mindez azért idegesíti a befektetőket és az ágazat szakértőit, mert a szektort éppen példátlan válság rázza meg. Ilyenkor ugyanis senkit nem érdekelnek családi perpatvarok, főleg ha 400 ezer ember sorsa és két egyébként prosperáló, de legalábbis "válságálló" céget ingathat meg az értelmetlen belső hatalmi harc.

A Volkswagen és a Porsche cégek a második világháború utáni német fellendülés ikonjai voltak, a cégek létrehozásában és felfuttatásában a háború előtt összefonódó két család tagjai kulcsszerepet játszottak. (Minderről keretes írásainkban olvashatnak.)

A sport- és luxuskocsikat gyártó Porsche töretlenül családi tulajdonban maradt 1945 után, a Volkswagen AG azonban a német ipar zászlóshajójaként évtizedekig bebetonozott tulajdonosi háttérrel működött. A VW egyébként részben német tartományi tulajdonban van, Alsó-Szászország rendelkezik a wolfsburgi társaság részvényeinek kisebbik hányadával.

A lex VW nem segített, a család igen

A tőzsdére is bevezetett céget korábban védte az úgynevezett VW-törvény, amely - a magyar Molhoz és az OTP-hez hasonlóan - úgy óvta a vállalatot az ellenőrizhetetlen tulajdonosváltástól, hogy limitálta a részvényekhez kötődő szavazati jogokat, és magát a részvényszerzést is keretek közé szorította.

A bajok akkor kezdődtek, amikor az Európai Unió támadni kezdte a VW-törvényt. Brüsszel nyomást gyakorolt, és a korlátozások feloldását rendelte el. Vagyis a tőzsdén forgó VW-részvények birtoklásának és szavazati jogainak limitálását nem fogadta el az EU.

A brüsszeli ellenvetések felmerülése után csakhamar összeszedte magát a Porsche/Piech-klán. A családi tulajdonban maradt Porsche AG (egészen pontosan: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG) létrehozott egy holdingcéget, a Porsche SE-t, amely 2007 óta fokozatosan vásárolta fel a VW részvényeit. Ezt a folyamatot - a sportautógyárnál tizenegyszer nagyobb VW megszerzésére tett kísérletet - a Porsche-vezérigazgatója, Wendelin Wiedeking irányította.

A félelmetes unkokatestvér

Wiedekingék azonban annyira felhajtották a VW-papírok árát, hogy 2008 októberében a Volkswagen néhány pillanatra a világ legértékesebb vállalata lett a börzén. Az 1000 eurót is meghaladó árfolyamok azonban hamar összeomlottak, mert a Porsche egy idő után már nem tudta finanszírozni az újabb VW-papírok megvásárlását.

Közben pedig a Porsche annyira eladósodott a már addig megszerzett VW-papírok miatt, hogy külső szövetségesek után kellett néznie. A kisebbik cég 9-10 milliárd euró adósságterhet vett magára.

Katar, az Öböl-menti arab olajállam jelentkezett ugyan segítőként, és több milliárd eurós tőkeinjekciót ígért a Porschénak a cég 25 százalékáért cserébe, időközben azonban a felvásárlási célpont, a VW AG is aktivizálta magát. A Porsche hátterében álló Wolfgang Porsche és a Porsche-vezér Wiedeking ekkor ugyanis félelmetes családi ellenféllel találta szemben magát.

Az ellentámásba átmenő VW óriáskonszern stratégiáját ugyanis nem más dolgozta ki, mint Wolfgang Porsche unokatestvére. Őt Ferdinand Piëchnek hívják, és anyai ágon szintén Ferdinand Porsche unokája, és az ő régi terve az volt, hogy a Porschét a VW integrálja magába, ne pedig fordítva történjen. Piëch jelenleg a VW felügyelőbizottsági elnöke, de korábban a cég vezére is volt.

Családi perpatvar nagyban

Az ügy különlegessége azonban, hogy Piëch nemcsak a VW egyik vezetője, hanem a Porschénak is az egyik legnagyobb résztulajdonosa. Hozzávetőleg 13 százaléka lehet Piëchnek a családi cégben, a sportautógyárban.

A VW ellentámadásakor Piëch és Wiedeking Porsche-vezér durva levélváltásba keveredett közben - Piëch meg is üzente Wiedekingnek, hogy az állásával játszik, miután a VW felvásárlására törekszik.

A VW most várhatóan a Porsche felének megvásárlására tesz ajánlatot, miközben a Porsche már így is 51 százalékos tulajdonosa a VW-nak.

A kibogozhatatlan tulajdonosi összefonódás, a családi viták azonban követhetetlenek a külső befektetők számára. A mostani egyezséget állítólag Ferdinand Piëchen kívül támogatja a Porsche "igazi" főnöke, Wolfgang Porsche, is, aki formailag "mindössze" a felügyelőbizottság élén áll a Porschénál.

Az arabok is beszállnának a családi ringbe

A perpatvar a remények szerint e hét csütörtökén lezáródik. A Piëch és a Porsche család által felügyelt, irányított vállalatok vezérkarai összeülnek, és a családi kupaktanács előreláthatólag elrendezi a két cég ügyeit.

A megoldások közül a legvalószínűbbnek az tűnik, hogy Góliát győzi le Dávidot, vagyis a VW szerzi meg a Porsche felét, pontosabban a Porschékat gyártó Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG 49,9 százalékát. Így a Porsche AG-t beolvasztanák a Volkswagen-konszernbe.

A Porsche így egy egyszerű VW-márkává degradálódik (a tizedik lesz a VW, az Audi, a Skoda, a Seat és a többiek mellett), és ez valószínűleg megpecsételi Európa egyik legjobban fizetett menedzserének, Wendelin Wiedekingnek is a sorsát. Utódja feltehetően Michael Macht, aki eddig termelési igazgató (volt) a Porschénál.

Ugyanakkor a gyakorlatilag a VW felvásárlására létrehozott Porsche Automobil Holding SE (Porsche SE) továbbra is várhatóan tulajdonosa marad a VW-nak. A Porsche SE-ben mindeközben feltűnhet a katari állam, amely hétmilliárd euróval szállna be a holdingtársaságba. Így áttételesen Katar tulajdona az egyesített és kibővített VW-ban akár 20 százalék is lehet. Állítólag az egységes csoport létrehozása az arab olajállam uralkodójának a tetszését is elnyerné.

Mindez azonban még közel sem bizonyos: a legfrissebb hírek szerint a VW nyolcmilliárd euróért szerezné meg az eladósodott Porsche AG-t, ám ennek mintegy 3 milliárd eurós adóvonzata lenne. Ez túl magas ár - ha csütörtökig nem sikerül valamilyen adókímélő megoldást találni, az egész ügylet meghiúsulhat.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről