Általánosító, alá nem támasztott negatív értékelés, minősítő megjegyzésekkel - összegezte Nagy János, a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács elnöke és Kamarás Miklós, az NVT tagja, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója az Állami Számvevőszék (ÁSZ) által még közzé nem tett, de az MNV által már ismert jelentéstervezetét az egységes állami vagyonkezelésről.
Az MNV három szervezet, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV), a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) és a Nemzeti Földalap (NFA) összevonásából alakult meg, 2008. január 1-jén kezdte meg a működését. A három szervezet összehangolása a vártnál bonyolultabbnak bizonyult - jegyzi meg az ÁSZ-nak küldött állásfoglalásában az MNV.
Az MNV vitatja az ÁSZ jelentéstervezetének egyebek között azt a megállapítását, hogy az NVT 2008-as határozatait középtávú stratégia hiányában, nem átgondolt koncepció mentén hozta meg, és azt, hogy az elődszervezetek vagyonának átadás-átvétele vagyonvesztést okozott.
A vagyonmérleg ÁSZ által kifogásolt hiánya kapcsán az MNV Zrt. felhívta a figyelmet arra, hogy a vagyonkezelő felelőssége korlátozott: az elődszervezetek vagyonának záró állományát tartalmazó beszámolókat a felügyeleti szervek elfogadták, a 2008. évi nyitóállománynak pedig ezzel kell megegyeznie.
Az ÁSZ az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek teljesítését 74,4 százalékosnak ítélte meg: az előirányzott 96,433 milliárd forint helyett 71,746 milliárd forint. Az MNV közlése szerint a bevételi elmaradásból mintegy 20 milliárd forintot jelentett az államháztartási törvény módosítása, amelynek alapján a költségvetési szervek mégsem fizettek bérleti díjat az általuk használt ingatlanok után.
Az ÁSZ szerint a 2008-ban meghozott vagyontanácsi határozatok összességükben nem voltak célszerűek, mert az ügyek egyes csoportjai a vagyontörvény céljaitól elszakadó szándékot tükröztek. A jelentéstervezetnek ezt a megállapítását is szinte minden ügyben vitatja a vagyonkezelő.