Két csapás érte a magyar szeszipart. Az egyik a világválság begyűrűzése, ami visszavetette a fizetőképes keresletet, igaz, ez csak az év második felében jelentkezett érezhetően. A másik a válságkezelés egyik lépése, az adóemelés, amely egyszerre vonatkozott az áfakulcs 20-ról 25 százalékra emelésére, valamint a jövedékiadó növelésére.
Ennek megfelelően a lap által megkérdezett gyártók visszaesésre számítanak. Az éves árbevétel minden valószínűség szerint elmarad a tavalyitól, az egyetlen, amiben bízhatnak az, hogy legalább a forgalom mértéke megmarad, még ha ez csökkenő nyereségességet is jelent.
A túlélésre több forgatókönyvet is kitaláltak a gyártók. Van, aki a kereskedelmi ügynökök számának növelésében bízik, van, aki rugalmasabb piackövetést alkalmaz, csökkentik a működési feltételeket, de a legtöbb esetben megfigyelhető az, hogy nagyobb hangsúlyt fektetnek a minőségi pálinkák gyártására.
A Zwack Unicum Nyrt.-nek mintegy 15 százalékkal esett vissza az értékesítése. A prémium és a kommersz kategóriában nagyobb (15 százaléknál nagyobb), míg a minőségi kategóriában kisebb (6-7 százalékos) visszaesés tapasztalható. Ennek oka, hogy a prémiumtermékeket fogyasztó közönség a minőségiek felé fordultak, míg a kommerszfogyasztók egy része a feketepiacról kapja a termékeket - írja a Világgazdaság.