Összevonhatják a Volán busztársaságokat egy-egy konzorciumba, melyek élére az adott régió társaságainak vezéreiből állítanának egy főt. Az első fázisban ők végeznék a regionális együttműködések előkészítését és tennének javaslatot a megvalósításra.
A második fázisban történnének a regionális összevonások, de ennek módjáról még nem döntöttek. Eddig három kimenetel merült fel: az egyik szerint kiválasztanának régiónként egy-egy "vezető" társaságot, amelybe beolvasztanák a többi, a területhez tartozó céget; egy másik szerint egy-egy közlekedésszervező vállalatot hoznának létre; a harmadik szerint pedig a régióhoz tartozó társaságok összeolvadnának.
Szakértők szerint bármelyik valósul is meg, a Volánok csak előnyét látják az együttműködésnek, mivel a közös beszerzés, az együttes kiszolgáló tevékenység, a közös pályázás és a párhuzamosságok megszüntetése javítja a hatékonyságot. A hátrányok közé elsősorban az tartozik, hogy rengeteg érdeket kell összeegyeztetni.
Zana Tibor, az MNV Volánokért felelős igazgatója szerint eltérő az érdeke a társaságoknak, a Pénzügyminisztériumnak, a közlekedési minisztériumnak, az MNV-nek, a versenytársaknak és természetesen az utasoknak. Más-más kimenetelt követel a társadalompolitikai és a nemzetstratégiai nézőpont is. Zana szerint az sem biztos, hogy akár csak középtávon is érdemes állami kézben tartani a társaságokat.
A jelenlegi rendszerben a vonalak kétharmada veszteséges, tehát a váltás elkerülhetetlen. "Butaság azt hinni, hogy a Volánoknak nem az az érdekük, hogy jó hálózaton sok utasuk és abból nagy bevételük legyen" - mondta Bebesi István, a Bakony Volán vezérigazgatója. Szerinte a társaságok érdeke is az együttműködés, ha az előnyökkel jár.
A helyzetet nehezíti, hogy miközben csökken az utasszám, köti a társaságokat a bérmegállapodás, figyelni kell az adó és az infláció változásaira, jövőre négymilliárd forintot kéne megtakarítaniuk - írja a Világgazdaság.