Az elmúlt hetekben adatokat kért tagjaitól az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (Éfosz), hogy a januártól megszigorított jogszabály (a beszállítókkal szembeni tisztességtelen fogalmazói magatartás tilalmáról szóló törvény) érvényesül-e a gyakorlatban.
A beszállítók tapasztalatai alapján az áruházláncok formailag igyekeznek betartani a szabályokat, de a gyakorlatban minden maradt a régiben.
Pénz a semmiért
Bár a törvény harmincnapos fizetési határidőt ír elő, a CBA erre rászámolhat további harmincnapos türelmi időt. Általános módszer, hogy olyan szolgáltatásért is pénz kérnek a kereskedelmi láncok, ami mögött nincs tartalom - olvasható a Népszabadságban.
Van olyan üzletlánc, amely egy kétnapos magyarországi rendezvényt nemzetközi vásárnak állított be és kért a partnereitől 6 millió forintot, egy másik cég hálózatépítésért, készleten tartásért számolt fel összeget a beszállítóknak, valamint akadt olyan áruházlánc, amelyik a vásárlóikártya-rendszer működtetéséért fizettet a partnerekkel.
Fordítva is elsülhet a kemény fellépés
A beszállítóktól beérkezett panaszok alapján az Éfosz várhatóan bejelentést tesz a jogszabály betartásáért felelős Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalnál. Ha a hatóság jogosnak találja a panaszokat, akár 2 milliárd forint bírságot is kiszabhat a jogsértő cégre.
Egy áruházlánc beszerzési vezetője az Éfosz tervéről azt mondta, a piac szabályait a legrészletesebb törvénnyel sem lehet felülírni, azaz, hiába tiltja a törvény az önköltség alatti áron való forgalmazást, ha a piac az önköltséget nem fizeti meg. A beszerzési vezető hozzátette: a beszállítók vagy a kormány keményebb fellépése rosszul is elsülhet, mert a kereskedelmi láncokat az olcsó importtermékek felé fordíthatja.