Az autópálya-kezelőnek a legfontosabb feladata, hogy biztosítsa az adott sztrádaszakaszokon a balesetmentes közlekedést. Ha például baleset történik vagy megsérül a burkolat, akkor a cég köteles lezárni az autópályát, amíg nem lehet rajta biztonságosan közlekedni. Arra viszont nincs bevett gyakorlat, hogy a lezárás miatt a matricával rendelkező autósoknak valamilyen kompenzációt nyújtson a cég. Az esetleges visszatérítés ebben az esetben sem merült fel - mondta az [origo]-nak Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) szóvivője.
Márpedig a mostani ítéletidő miatt több olyan szakasza is van a magyar autópályáknak, amelyek használhatatlanokká váltak, az M1-es autópályát például Győr és Komárom között szombatig biztosan nem lehet használni, mert szerdán beszakadt az útburkolat a 105-ös kilométerkőnél. Az úthiba miatt nem lehet teljes hosszában használni az autópályát, ez pedig kerülőre kényszeríti az sztrádaszakaszt használó autósokat: az érvényes sztrádamatricával rendelkező autósoknak a kellemetlenség végső soron pénzbeli kárt is jelenthet. (Szerdán Miskolc mellett az M30-as autópálya utolsó szakaszát is lezárták, mert kilépett medréből a Sajó.)
Nem jár pénz
Az tény, hogy nagyon nehéz lenne megállapítani, hogy kinek mennyi pénz járna vissza, hiszen a több mint 1000 kilométeres magyarországi sztrádahálózatnak csak egy részéről van szó - közölte a szóvivő. A bérletes díjfizetési rendszer az ilyen helyzetekre nem nyújt megoldást. Az ÁAK egyébként végrehajtó szerepet tölt be a rendszerben, a díjfizetési rendszerről és a díjakról a közlekedési minisztérium dönt.
"A matricák érvényességének meghosszabbítása vagy a visszatérítés lehetősége nem merült fel a szaktárcánál, ilyen intézkedést a minisztérium nem tervez. Az elektronikus matricás rendszerben az autósok a teljes díjköteles magyarországi úthálózat használatáért fizetnek. A jogosultság így nem köthető konkrét szakaszokhoz. Az M1-es autópályát hat kilométeren kellett lezárni, a terelés miatt a sztráda a komáromi csomópont és Győrszentiván közötti 22 kilométeren nem használható. A díjköteles, matricával használható hálózat teljes hossza ezzel szemben meghaladja az ezer kilométert" - közölte a szaktárca az [origo]-val. A minsztériumi válaszból kiderül továbbá, hogy "az esetleges visszatérítésben, meghosszabbításban érintettek körét nehézkesen lehetne egyértelműen, méltányosan és mindenki számára elfogadható módon meghatározni. Bevált, korábban sikerrel alkalmazott gyakorlat sincsen: hasonló jellegű problémára, autópálya-szakasz több napig tartó, nem tervezett lezárására a magyarországi útdíj-fizetés kezdetei (1996) óta nem volt példa".
Bár az autópálya lezárása miatt nem kapnak visszatérítést autósok, van ellentétes példa is. A BKV januári sztrájkja miatt három nappal a cég meghosszabbította a sztrájk alatt használt bérletek érvényességét. A még érvényben lévő bérletek automatikusan hosszabbodtak, akinek pedig a döntésig lejárt a bérletük, azok az új bérletükkel járhatnak három nappal tovább. Az éves bérletesek jövőre három napnyi kedvezményt kaptak.
Ingyenes volt a szakasz
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az M1-es nek az a szakasza, ahol beszakadt szerdán az útburkolat, ideiglenesen már eddig is ingyenes volt, mert a 81-es utat elöntötte a víz, és ezt a sztrádaszakasz jelölte ki elkerülő útnak a rendőrség (erre amúgy a területileg illetékes vízügyi hatóságnak is jogosultsága van). Az M1-es használhatatlansága ezzel együtt azokat is érintheti, akik már korábban megvették a sztrádamatricát, például az éves és a havi matricákat vásárlókat.
A vonatkozó minisztériumi rendelet szerint "nem kell díjat fizetni a közút lezárásának vagy forgalma korlátozásának (elterelésének) időtartama alatt azon az egyébként díjköteles útszakaszon, amelyet (...) a meghatározott szervek terelőútként jelöltek ki". A rendelet szerint akkor sem kell fizetni a díjköteles főútszakasz felújításának időtartama alatt, ha a felújítás a díjköteles útszakasz hosszának legalább 30 százalékára kiterjed. (Az M1-es sztrádaburkolatának beszakadása meg sem közelíti ezt az arányt.)
Helyreállították, de várni kell
Az ÁAK szerint a beszakadt burkolatot szerda éjjel helyreállították, azt azonban még vizsgálni kell, hogy az útszakaszon biztonságosan lehet-e közlekedni. Ezért szombatig biztosan nem lehet használni az M1-es autópályát Győr és Komárom között.
A víz egy híd mellett kimosta a földet az autópálya alól, ezért a 105-ös kilométerkőnél négy-öt méter hosszan beszakadt a pálya Győr felé vezető oldala. A másik oldalon is megrongálódott a burkolat, ezért szerdán az M1-est mindkét irányban lezárták. Winkler-Virág András, Állami Autópálya Kezelő Zrt szóvivője közölte: a lehető leggyorsabban próbálnak dolgozni, pünkösd miatt ugyanis a hét végére még nagyobb torlódás várható a forgalomterelés miatt. Amennyiben szombatra az derül ki, hogy biztonsággal lehet közlekedni a szakaszon, akkor is korlátozásokkal lehet majd használni a pályát.
Sztrádadíjak
Kategória | Egynapos | Négynapos | Heti | Havi | Éves |
D1 (személyautó) | - | 1170/1530 | 2550 | 4200 | 37 200 |
D2 (3,5-7,5 tonnás teherautó) | 2760 | - | 6600 | 12 600 | 106 500 |
D3 (7,5-12 tonnás teherautó) | 2760 | - | 10 200 | 18 000 | 159 000 |
D4 (a többi kategóriába nem sorolható járművek) | 2760 | - | 13 200 | 22 500 | 198 000 |
A négynapos napos matrica a nyáris szezonban május 1. és szeptember 30. között kerül 1530 forintba.