A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ideiglenes intézkedéssel megtiltotta, hogy a Hungarian Economy Partners Kft. és az Exit Finance Constitution Kft. meghatározott tartalmú reklámjait megjelentesse - közölte a versenyhatóság.
A két cégnek már a versenyfelügyeleti eljárás során, a határozat meghozatala előtt gondoskodnia kell arról, hogy a GVH által megjelölt tartalmú hirdetések ne jelenhessenek meg. Ha nem így tesznek, a végrehajtás GVH általi elrendelésére, illetve végrehajtási bírság kiszabására számíthatnak - írja közleményében a hatóság.
A GVH - hasonlóan az elmúlt években a fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásokkal szemben lefolytatott eljárásaihoz - azért indított versenyfelügyeleti eljárást, mert az említett cégek hirdetéseikben nem vagy nem egyértelműen adnak információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól. Tájékoztatásaik azt a látszatot keltik, mintha hitelt nyújtanának, illetve azt, hogy a szolgáltatás igénybevétele esetén azonnal megkapható az igényelt összeg - ami nem igaz.
A Hungarian Economy Partners Kft. és az Exit Finance Constitution Kft. nem hitelezéssel, hanem fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével foglalkozik, hitelt nem is nyújthat. A szolgáltatást igénybe vevő fogyasztók számára a cégek tevékenységének ezen jellegzetessége sok esetben még a szerződéskötéskor sem derül ki, jellemzően nincsenek tudatában annak, hogy részben a szerencsétől függ: mikor jutnak tulajdonjoghoz. Általában az sem ismert előttük, hogy nem készpénzhez jutnak - állapította meg a GVH.
A fogyasztói csoport tagjai gyakorlatilag egymásnak adnak kölcsön: mindenki befizet és az összegyűlt megtakarításból megvásárolják a szerencsés tagnak az általa kiszemelt terméket, például autót vagy lakást. Azt, hogy ki kapja meg az általa megszerezni kívánt dolgot, előtörlesztés vállalással és/vagy sorsolással döntik el, így az is előfordulhat, hogy valaki hosszú évekig csak befizet, mégsem jut például lakáshoz vagy autóhoz. |
A vállalkozások az átlagosnál jóval kiszolgáltatottabb helyzetben lévő, jellemzően anyagilag megszorult, a hitelintézetek szolgáltatásaiból kirekesztett (BAR-listások, nyugdíjasok) fogyasztókat célzó intenzív reklámtevékenységet folytatnak, 2009 szeptemberétől, illetve 2010 januárjától.
A GVH és a bíróság korábbi döntései alapján a fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos reklámoknak ki kell térni a modell lényeges elemeire, és azzal is, hogy jogsértő, ha a reklámban felvázolt tevékenység a hitelnyújtással azonosítható. A GVH szerint a vizsgált reklámok ezeket a követelményeket figyelmen kívül hagyták.
A GVH az elmúlt öt évben összesen tizenkét eljárást folytatott le különböző fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásokkal szemben, melyek szinte kivétel nélkül elmarasztalással, összesen 143 millió forintot meghaladó bírság kiszabásával zárultak. Sorra állapította meg, hogy a cégek magatartása alkalmas a fogyasztók megtévesztésére, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló jogszabályba ütközik.
A versenyfelügyelet gyakran hiába mondta ki a jogsértést, szabott ki bírságot, a társaságok alapvetően változatlan formában folytatták azt. Nem ritka e körben az a jelenség sem, hogy e cégek egyik napról a másikra megszűnnek, majd új néven, ám azonos gyakorlatot folytatva működnek tovább. Jelenleg is négy eljárás van folyamatban a GVH előtt.
Már 1999-ben jelezte a GVH, hogy szükség lenne a csoportok működésének szabályozására, akkor meg is kezdődött egy erre vonatkozó kormányrendelet kidolgozása, de a jogszabály hatályba lépése azonban azóta is várat magára - jegyzi meg a közlemény.