Akár ezerfős leépítést is hozhat az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) szanálása a magyar teherszállítási leányvállalat, a Rail Cargo Hungaria (RCH) számára - írta a Format című osztrák gazdasági hetilap pénteken megjelent számában.
Az APA osztrák hírügynökség tudósítása szerint Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatója pénteken Bécsben azt mondta, hogy "számottevő létszámcsökkentésről készít tervet az ÖBB magyar teherszállító leányvállalatánál, a Rail Cargo Hungariánál, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról". A hírügynökség szerint a magyar kormány többször is módosította a vasúti teherszállítás keretfeltételeit a vállalat privatizálása óta. "Ha a kormány nem változtat az irányvonalán, akkor radikális átalakítás várható" - mondta Kern. Mint mondta, végkielégítési programot dolgoznak ki a magyarországi leányvállalat létszámának jelentős csökkentése érdekében.
700-1000 fős leépítés a tervekben
A Format források megnevezése nélkül ismertette Christian Kern egyelőre csak vázlatos takarékossági elképzeléseit. Ezek között szerepel a Format szerint, hogy az RCH-nál 700-1000 fővel csökkentik a létszámot. A leányvállalatnál év végén lejár a munkahely-garancia. Az RCA Holding AG összesen mintegy 11 ezer alkalmazottat foglalkoztatott 2009 év végén, ebből a 2008-ban megvásárolt magyarországi leányvállalat - korábbi nevén MÁV Cargo Zrt. - több mint 3600 főt.
Osztrák sajtóértesülések szerint az ÖBB "három számjegyű milliós hiányra" számít az idén. Ugyancsak értesülések szerint az RCA az első félévet 64 millió eurós hiánnyal zárta, éves szinten a veszteség meghaladhatja a százmillió eurót. A Der Standard című lap emellett úgy tudja, hogy a hiány kétharmadát az RCH vesztesége teszi ki, részben a leányvállalatnál folyamatban lévő átalakítás miatt szükséges tartalékolásoknak betudhatóan.
A Rail Cargo Hungaria üzleti eredménye 2009-ben a társaság közlése szerint 8,4 milliárd forint veszteséget mutatott. Az elszállított áruk volumene és az éves árutonna-kilométer egyaránt mintegy 25 százalékkal csökkent 2008-hoz képest.
102,5 milliárd forintos vételár
Az egykori MÁV Cargo privatizációs folyamata 2008 decemberében zárult le, a Rail Cargo Ausztria a 102,5 milliárd forintos vételárat ekkor utalta át a MÁV Zrt.-nek. Friedrich Macher, a Rail Cargo Austria igazgatótanácsának szóvivője akkor kiemelte: a tranzakcióval Közép-Kelet-Európa első számú vasúti árufuvarozójává vált az osztrák cég, Európában pedig az első három nagy vasúti árufuvarozó cég közé kerültek.
A sajtótájékoztatón Heinczinger István, a MÁV akkori első embere azt mondta, hogy a privatizációval a vevő 44 milliárd forint fejlesztési kötelezettséget is vállalt a 102,5 milliárd forint vételár mellett. A tájékoztatón az elhangzott, hogy a MÁV Cargo privatizációs szerződésében a vevő foglalkoztatási garanciát adott. A Rail Cargo képviselői hangsúlyozták, hogy "a növekedési stratégia végrehajtásához szükséges a kellő mennyiségű, jó szakember".