"A Malév az elmúlt tíz évben üzletileg beszűkült, összezsugorodott, üzemmérete nem indokolja a magas költségeit" - ezzel a megállapítással indul az a Népszabadság birtokába jutott elemzés, amely állami megrendelésre készült. A lap a tanulmányra hivatkozva azt írja, hogy a szerzők lényegében a társaság minden mutatójában az életképtelenség jeleit fedezik föl.
Így az utasok száma és a bevételek is csökkennek, a cég üzletpolitikája rossz, emellett a légicég régiós pozíciója is kezd megrendülni, mert az utasoknak nem tudnak megfelelő ajánlatokat nyújtani - írja az elemzés.
A 2010-es menetrendet zavarosnak és drágának tartja a tanulmány, kijelentve, hogy abban nem érvényesülnek a piaci prioritások. Az elemzést készítők nem tartják megfelelőnek a jegyértékesítési rendszert sem, mondván, nem hatékony. "Egy nagyobb utazási iroda több utast hoz a Malévnak, mint a OneWorld légiszövetség" - állapítják meg.
A Malév vezetése nem látja ennyire kritikusnak a helyzetet. Azt elismerik, hogy az eredeti várakozásaikhoz képest gyengébb eredményre van kilátás, ám a veszteség mértéke szerintük nem fogja elérni a tavalyit.
Szerintük rajtuk kívül álló okok, így az izlandi vulkánkitörés, illetve a reptér nyári biztonsági ellenőrzését követő mizéria hagyott nyomot az eredményen, miközben az árfolyamok és az üzemanyagárak sem úgy alakultak, ahogy azt eltervezték. Csak az olajár csaknem harmincszázalékos éven belüli emelkedése az idén hárommilliárdos, terven felüli költséget jelent a Malévnak. A társaság az idén várhatóan kétszázezerrel kevesebb utast szállít, mint az előző évben.