- Mostanában elég nagy a csönd az üvegbeton körül.
- Szerencsére igen. A hazai média általában akkor hangos, ha valami rossz történik. Én pedig most arról számolhatok be, hogy jól állunk. Két termékünk a Litracon (üvegbeton) és Litracon pXL (pixelbeton) keresett és kelendő, túl vagyunk egy megnyert szabadalmi pereskedésen, úgy néz ki, hogy kilábaltunk a válságból, még ha az egész építőiparról ugyanez nem mondható is el. Tavaly szeptembertől ugyanis stabil a rendelésállományunk, a piaci érdeklődést tapasztalva, ez a közeljövőben sem fog negatív irányba fordulni.
- Szabadalmi ügyben egy német építőipari óriást győztek le.
- Így van. Még 2001-ben dolgoztam ki a találmányt, amit rá egy évre szabadalmaztattam Svédországban. A bejegyzést követően nagyon sokan érdeklődtek az üvegbeton iránt, zömük korrekten viselkedett, mint az elején a német Heidelbergcement AG is. Később azonban kihátráltak a megállapodás megkötéséből, az után nem sokkal viszont előrukkoltak egy túlságosan is hasonló termékkel. Ezért vittük bíróságra az ügyet, a birtoklási pert meg is nyertük, vagyis érvényesíteni tudtuk, hogy a találmány szabadalmi oltalom alatt áll. A kártérítési pert pedig mostanában indítottuk el a Heidelbergcement ellen.
- Magyar vagy külföldi megrendeléseik vannak inkább?
- Főleg külföldre szállítunk, aminek alapvető oka, hogy a termék eléggé magas árkategóriába tartozik a különlegessége miatt. Talán a Távol-Keleten a legnagyobb az érdeklődés, elsősorban Japánból, Tajvanról és Dél-Koreából kapunk megrendeléseket. De adtunk már el az Egyesült Államokban, és kötöttünk három éttermi szerződést, jelenleg bárpultokat készítünk két londoni és egy moszkvai étterem számára, illetve az amerikai Boeing cégnek gyártunk egy recepcióspultot.
Losonczi Áron: Lépésről lépésre akarok haladni
- Be lehet határolni a megrendelőket a szerint, hogy milyen tevékenységet folytatnak, mihez használják az üvegbetont?
- Igazából nem. Az üvegbetont leginkább belsőépítészeti dekorációs célra használják. Szállítunk magánszemélyeknek, önkormányzatoknak, állami szervezeteknek és olyan vállalkozásoknak, mint a már említett éttermek. Az olcsóbb termékünket, a pixelbetont már inkább meg tudják venni itthon is, Debrecenben egy nyolcméteres totemoszlop készült, de 29 városban a kormányablak-irodákban is alkalmazták egy külső totemoszlop részeként. A Millenáris Parkban lévő Európa Pont irodában is áll egy Litracon pXL válaszfal.
Az üvegbeton meglehetősen drága termék, teljes mértékben kézzel, egyedi megrendelésekre készül. Egyelőre az a szándékom, hogy amennyire lehet, az üvegbeton gyártását itthon tartsam. Ebben például segít az is, hogy hiába van szó nagyméretű, nehéz termékekről, még így is megéri nagyon messze is vinni, ugyanis a szállítás költsége töredéke a termékének. Nemrégen egy 3,5 tonnás üvegbeton rendelést repülővel szállítottunk Japánba. Egy licencparterünk van Ausztriában, aki szintén ezt a típusú betont gyártja. Egyre több külföldi értékesítő partnerünk van, tőlük már lehet rendelni Franciaországban, Svájcban, Csehországban, Lengyelországban.
Az újabb termékünkkel, a pixelbetonnal már más a helyzet, mivel olcsóbb, ezért ésszerűbbnek látszik, hogy a távolabbi pontokon helyben gyártsák. Erről fogunk tárgyalni hamarosan indiai, kínai és kanadai cégekkel. A hazai és a környező országokból érkező rendeléseket jelenleg a hódmezővásárhelyi Csomiép Kft. gyártja le.
- Mennyire ismert széles körben a két termék? Elég erősnek tartja-e az üvegbeton marketingtámogatását?
- A szakmán belül széles körben tudnak a Litracon létezéséről. Ezt az is bizonyítja, hogy már külföldi építész hallgatóktól kapunk megkereséseket, hogy segítsünk nekik, mert az üvegbetonról készítik diplomamunkájukat. Ami a marketinget illeti, biztosan lehetne nagyobb súlyt fektetni rá, az viszont pénzigényes, s erre jelenleg nem áll rendelkezésre forrás. Természetesen részt vettünk mi is különböző kiállításokon, de úgy ítéltem meg, hogy túl drágák, és nem hozták meg a várt eredményt.
A Millenárison is találkozhatunk a találmánnyal
- A piac mennyire kedvez most az értékesítés felfutásának?
- Azt mondhatjuk, hogy külföldön már véget ért a válság, s ez tetten érhető azon, hogy legalább a nyár közepéig bőven el vagyunk látva munkákkal. Itthon persze egészen más a helyzet, az építőipar még mindig a gödör alján van, nem tapasztaljuk, hogy megindult volna felfelé. Ez viszont egyáltalán nem kedvez nekünk, hiszen az ilyen ínséges időkben először általában a dekorációs anyagokon spórolnak, így a mi termékeinknek jelenleg kevés esélyük van bekerülni vagy bennmaradni a büdzsében.
- A Litracon a kevés hazai találmányok egyike, amire külföldön is felfigyeltek. Kapott-e bármilyen támogatást ehhez?
- Nagyon sok politikus ígért segítséget, de amikor ténylegesen eljöhetett volna az alkalom, akkor azt közölték, hogy nem áll módjukban támogatni. A német per megnyerése után szerencsére kaptunk egy komoly támogatást az Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivataltól (NKTH), ami nagyon jókor jött, bár ezt sem volt egyszerű dolog összehozni. Úgy tűnik, hogy sokan azért fontosnak tartják a munkánkat: nemrég a Litracon bekerült a Magyarországot népszerűsítő imidzsfilmbe a "klasszikus" magyar találmányok közé - erre nagyon büszke vagyok.
Mielőtt úgy tűnne, hogy panaszkodom, leszögezem, hogy egyáltalán nincs így. Én itt szeretek élni, itt képzelem a boldogulásomat a jövőben is, nem foglalkoztat egy csöppet sem, hogy esetleg külföldre menjek. Én a Litraconhoz hasonló termékekben látom Magyarország felemelkedésének lehetőségét, vagyis egy jó ötlet kidolgozását és az itthoni gyártás megvalósítását. Ha hazai ötletből, hazai alapanyagból, hazai munkaerővel tudunk exportképes terméket előállítani, úgy, hogy a haszon is itthon marad, akkor biztosan jobb lesz mindenkinek. Bár sokan pénzből próbálnak még több pénzt csinálni a könnyű és gyors meggazdagodás reményében, én azt gondolom, hogy egy kézzel fogható termék hosszú távon kifizetődőbb. A fiktív dolgok miatt kerültek most sokan bajba.
Mi az üvegbeton? Losonczi Áron 2001-ben frissdiplomás építészként fejlesztette ki a "Litracon" (light-transmitting concrete - angolul: fényáteresztő beton) névre keresztelt új építőanyagot. Az itthon azóta "üvegbeton" névre keresztelt transzparens építőanyag lényege, hogy a betonba optikai szálak milliói kerülnek, melyek átvezetik a fényt a kemény anyagon. Az anyag újdonsága többek között homogén megjelenésében rejlik: a hajszál méretű optikai szálak teljesen belekeverednek a betonmasszába, így a szemlélő egy egyöntetű betonfelületet lát, ellentétben az eddig ismert üveg-beton megoldásokkal. A Losonczi által 2007-ben kifejlesztett új termékben, a Litracon pXL nevű "pixelbetonban" a Litraconnal ellentétben nem optikai szálak, hanem egy speciális műanyag csapokból álló idom vezeti át a fényt. |