A hamburgeradó jelenlegi változata a száz forintnál olcsóbb termékek árát akár tíz százalék feletti mértékben is növelheti, viszont a drágább élelmiszereknél nem lesz érzékelhető az öt-tíz forintos áremelkedés - írta a BDO Magyarország nevű pénzügyi tanácsadó cég szerdán. Ezért szerintük ez elsősorban az alacsonyabb jövedelműeket terhelné átlag feletti mértékben.
Gerendy Zoltán, a BDO vezető partnere azt kifogásolta, hogy az új adót kivetnék az előre csomagolt élelmiszerekre, de például a cukrászdák mentesülnének alóla. Ez szerinte ellentmond a kormány azon szemléletének, hogy támogatni kell az egészséges életmódot.
A tanácsadócég úgy látja, az új adónak negatív hatása is lehet a költségvetés adóegyenlegére, hiszen ha emiatt tíz százalékkal visszaesne a fogyasztás egy termékcsoporton belül, akkor az a kapcsolódó korábbi áfabevételek mértékével rontaná az egyenleget.