Kína egyik legfontosabb - a harmadik legnagyobb - kereskedelmi partnerének nevezte Magyarországot Vang Csö-ming, a kínai kereskedelmi minisztérium főosztályvezető-helyettese azon a sajtóértekezleten, amelyet a kínai miniszterelnök közelgő európai útja alkalmából tartottak a Külügyminisztériumban.
Fu Jing kínai külügyminiszter-helyettes hangsúlyozta, hogy a magyarországi látogatással, illetve az ott közép- és kelet-európai országok számára rendezendő térségi fórummal Kína is pozitív jelet kíván adni a térség országainak a kapcsolatok szorosabbra fűzéséhez.
Diplomáciai sikerként értékeli a Financial Times című gazdasági lap kelet- és közép-európai tudósítója, hogy Magyarország elérte: Ven Csia-pao kínai miniszterelnök ötnapos európai körútján Budapestet is meglátogatja jövő héten. Kínai kormányfő 24 éve nem járt hivatalos látogatáson Magyarországon.
Ven Csia-pao londoni és berlini útja az eurózóna gondjai miatt valószínűleg nagyobb visszhangot kap majd, a budapesti kétnapos megálló azonban kitűnő alkalmat ad a kínai-magyar kapcsolatok megszilárdítására - mutatott rá írásában Chris Bryant. A magyar soros uniós elnökség jelenthet ugyan ürügyet az eseményre, a magyar fél azonban hangsúlyozta, hogy nem uniós, hanem kétoldalú találkozóról lesz szó, amely várhatóan több kínai-magyar megállapodás aláírására is alkalmat ad.
Az FT újságírója emlékeztet arra, hogy Orbán Viktor miniszterelnök múlt hónapban járt Kínában, és tavaly októberben találkozott a kínai kormányfővel a Sanghaji Expo záró rendezvényén. Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter sem véletlenül érdemelte ki a "Mr China" elnevezést: az újabb és újabb pekingi repülőutak kifizetődnek.
A kínai elektronikai óriás, a Huawei azt tervezi, hogy bővíti magyarországi telepét, a Wanhua megvásárolta az eladósodott BorsodChemet, Kína és Magyarország között a kereskedelmi volumen tavaly 28 százalékkal növekedett - sorolja a látványos eredményeket a Financial Times.
A kínai "bevásárlólista" következő eleme a MÁV lehet. Fellegi Tamás áprilisi kínai látogatásán a MÁV vezérigazgatója már együttműködési megállapodást írt alá a Kínai Vasútépítő Vállalattal, amelytől azt reméli, hogy technológiai és pénzügyi eszközöket is kap a magyar vasút korszerűsítéséhez.