A legnagyobb hálózatos értékesítéssel (MLM - multi level marketing) foglalkozó nemzetközi cégekkel, vagyis például az Avonnal, az Amwayjel vagy a Forever Living Productsszal akarja felvenni a versenyt az étrend-kiegészítő készítményt kínáló, magyar alapítású MLM-társaság, a Flavon cégcsoport. A Flavon ráadásul nemcsak egy új MLM-hálózatot épített ki, de saját maga is gyártja az értékesített terméket. (Az MLM lényegéről lásd a Mi az MLM? című keretes írásunkat).
Az alapító elnök, Gaál László ambiciózus üzletember, 1987-ben kezdett magánvállalkozásba, majd 1993-ban belevágott az első MLM üzletbe a Herbalife-nál, 2000-ben pedig egy másik cégnél, a Tahitian Noninál. Amikor kérdésessé vált az utóbbi vállalkozás termékeit behozó cég magyarországi jelenléte, inkább saját, azóta több százmillió forintos nyereséget hozó MLM felépítésébe kezdett.
A Flavon több mint húsz országban van jelen értékesítőin keresztül, jelenleg két országban üzemeltet irodát, és további országokban kíván létrehozni újakat. "Az a tervem, hogy ebből a magyar ötletből csináljunk egy világhálózatot" - mondta az ötvennyolc éves Gaál László, aki feleségével útjára indította a vállalkozást, majd fiát, a huszonnyolc éves ifjabb Gaál Lászlót is bevonta a hálózatépítésbe.
A három cégből álló csoport az elmúlt években a hálózat bővülésével a válság ellenére is növelni tudta a már hárommilliárd forint feletti árbevételét, és a 2009-es visszaesés kivételével nyereségét is (2010-ben 650 millió forint). A jelenlegi felosztás szerint a gyártás feladatait az idősebb, az értékesítést a fiatalabb Gaál László irányítja. Az ifjabb Gaál foglalkozik a célul kitűzött, de irodával és Flavon céggel még nem rendelkező német piaccal, amely szerinte "egyedül annyit tud, mint a többi európai ország együtt".
Jelenleg két országban van irodájuk, újabbak nyitását tervezik
Száz országba mennének
Gaál László 1993-ban találkozott először az MLM értékesítési technikával, és azóta is hisz ennek sikerességében. Elmondása szerint egyedül azt bánja, hogy csak akkor, a Herbalife-nál találkozott az MLM-mel. "Ha hamarabb találkozom vele, lehet, hogy már ma van egy világcégem" - állította.
Jelenleg a lengyel és a magyar piacon van jelen a Flavon-csoport irodákkal, de a hálózatos értékesítés jellege miatt ennél több uniós országba küldenek termékeket, szinte az egész Európai Unióban lehetőség nyílik a fogyasztói hálózat bővítésére. "Az igazi kihívás számomra az, hogy a nagy hálózatokhoz hasonlóan több mint száz országban legyünk jelen" - mondta Gaál László.
Kritizált marketingeszköz
Az MLM-rendszert érzelmi és racionális oldalról is sok kritika éri. Az egyik kifogás éppen az, hogy a személyes kapcsolat és az üzleti kapcsolat egybemosódik. Sokakat zavar, ha egy barátja, ismerőse, rokona keresi meg egy "üzleti lehetőséggel", vagy az "anyagi függetlenség" ígéretével. "Az MLM lényege, hogy a személyes kapcsolatomat is belerakom" - mondta erre ifjabb Gaál László.
A hálózat felépítése emiatt konfliktusokon át visz, amit a saját szemszögéből Gaál László is tapasztalt az első MLM-es élményeinél. "Nagyon sok barátomban csalódtam" - írta blogjában, majd az [origo]-nak kifejtve elmondta: "elhívtam tíz embert, akikről azt gondoltam, hogy jóban vagyunk, de csak három jött el". Állítása szerint volt, akit barátjának hitt, de az MLM miatt elfordult tőle.
Jungné Kovács Krisztina a Flavon első csatlakozója volt, mára a legsikeresebb értékesítője a cégnek, és korábban is kapcsolatban volt már a Gaál-családdal. Jungné elmondása szerint volt rossz MLM-es élménye a kilencvenes évek elején, miután meghívták "egy házibuliba, ahol előkapták a táblát, és köröket kezdtek rajzolni. Borzasztó volt" - mondta. Állítása szerint vele soha nem történt olyan, hogy valaki megsértődött volna, amiért a termékről beszélt neki, mivel ő az elején felteszi ismerősének a kérdést, hogy érdekli-e, nemleges válasz esetén pedig nem kíván senkit meggyőzni. A Flavon legsikeresebb értékesítője körülbelül negyven emberrel beszélt indulás óta az üzletről, akiknek háromnegyede csatlakozott a hálózatához, csoportjában azóta több mint százezren vannak. Ha valaki "klubtag lett", mind külföldön, mind Magyarországon a cég honlapján vagy az irodákban adhat le rendelést, ezután személyes átvétellel vagy házhoz szállítással juthat hozzá a termékhez.
Mi az MLM? A multi level marketing vagy hálózatos értékesítés az Egyesült Államokból indult az 1930-as években, és arra épül, hogy a fogyasztó, ha elégedett egy termékkel, azt szívesen ajánlja ismerőseinek. Az MLM-cégek különböző formákban ezt úgy támogatják, hogy az eladott termékek után valamekkora részt az értékesítőnek adnak, aki ezáltal érdekeltté válik a termék ajánlásában. A fogyasztó egyben értékesítő is, ha tovább ajánlja ismerőseinek a terméket - a vevőkör és a hálózat növekedésével pedig egyre nagyobb jövedelemhez juthat. Az MLM nem tiltott kereskedelmi forma, bár könnyű összekeverni a piramisjátékkal, ahol viszont árucsere, vagyis valós gazdasági esemény nem történik. Az MLM-ben a megvásárolt termékek árából kap részesedést a fogyasztót bevonó értékesítő. Az ismerős megkeresése után, ami gyakran már az interneten zajlik, többnyire személyes beszélgetésen vagy előadáson ismertetik a terméket, illetve a rendszert a hálózat tagjai. A szerződést aláíró belépők kódot kapnak a regisztrációkor, amely alapján azonosítható, hogy az ő vásárlásaiból kik kapnak részesedést, illetve ha beléptetnek újabb fogyasztókat, akkor ezzel a kóddal lehet hozzájuk rendelni a vásárlóik fogyasztásából származó jutalékot. |
Az MLM mint üzleti lehetőség több millió forintos jövedelemmel kecsegtet azok számára, akik képesek egy nagyobb hálózat felépítésére, ehhez azonban kitartás és rámenősség is szükséges. "Ez nem a szerény emberek üzlete" - mondta Gaál László. A csatlakozók újabb fogyasztó-értékesítőket vonnak be, akik szintén tovább ajánlják a terméket és az üzletet, így alakul ki a hálózat. A jutalék csak bizonyos mélységig jár, a Flavonnál ez tizenkét szint, szintenként öt százalék, összesen legfeljebb 60 százalék, plusz 5 százalék úgynevezett vezetői bónusz.
Ennek a rendszernek két hatása van: egyrészt, aki korán lép a rendszerbe, az nagyobb eséllyel tud sokszintes hálózatot felépíteni, másrészt több embert tud beléptetni, így nagy jövedelmet elérni, mint aki később csatlakozik. A később csatlakozók korlátozottabb üzleti lehetőségét Gaál László is elismerte, ugyanakkor szerinte jóformán korlátlan a piac, nekik 120 ezer regisztrált klubtagjuk van (ebből 40 ezer aktív), a nagyobb cégeknek több mint hatszázezer. "A piac telítődéséről nem beszélhetünk" - tette hozzá ifjabb Gaál László, aki szerint nem a termék hagyományos értelemben vett forgalmazása hozza a belépőknek az üzleti sikert, hanem a hálózat felépítésébe fektetett munka.
A cégcsoport összesített pénzügyi adatai*
Pénzügyi adatok (millió forint) | 2008 | 2009 | 2010 |
Árbevétel | 2976 | 3142 | 3197 |
Adózás előtti eredmény | 781 | 629 | 834 |
Bérci István, a Magyar Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesületének elnöke szerint az étrend-kiegészítők forgalmának körülbelül felét értékesítik MLM-ek. A hálózatos értékesítéssel szerinte az a baj, hogy nehéz ellenőrizni, viszont a termékekkel könnyű piacra lépni, ez az oka, hogy sokan sokféle árut értékesítenek. Elmondta, hogy szerinte vannak átlátható MLM-ek is, ilyennek tartja a GéSz Kft.-t is. Szerinte egy MLM-et megszervezni "nagyon komoly dolog", és a Gaál-családnak ezt sikerült megvalósítania.
Külföldi példán tanult
A Gaál-család igyekezett olyan MLM-rendszert felállítani, amely kiküszöböli a korábbi MLM-ek hibáit, például a nagy forgalomhoz kötött kifizetést, vagy a szerintük a kilencvenes évekre jellemző agresszív értékesítési gyakorlatot. Az önálló MLM felépítése azonban csak az elmúlt években kezdődött el, a vállalkozás indulása két külföldi MLM termékeinek értékesítéséhez kötődött. A gépész-üzemmérnök végzettségű Gaál László tíz évig egy biztosítónál volt kárszakértő, majd 1987-ben lett magánvállalkozó, fagylaltozót és négy kisboltot, büfét üzemeltetett, amelyek nem voltak igazán sikeresek, 1993-1994-ben bezárta őket, de a későbbi vállalkozásához szükséges alaptőkét biztosították.
Az első külföldi MLM-céggel, a Herbalife-fal 1993-ban találkozott, majd fogyókúrás termékeket értékesített. Gaál László azt mondta, hogy azért tetszett meg neki az MLM, mert viszonylag kis pénzből el lehetett indulni. A külföldi társaság azonban német elosztóközpontból árult Magyarországon, és ígéretek ellenére sem jött be, ezért Gaál László bizonytalannak látta a termékek folyamatos utánpótlását, és nyitottá vált egy komolyabb vállalkozásra. A Magyarországon ma legnagyobb forgalmat lebonyolító MLM, a Forever Living Products hazai megnyitóján ő is részt vett, és elvitte hat ismerősét is. Állítása szerint azóta többen közülük a társaság legjobban kereső embereivé váltak. A siker láttán Gaál László úgy érezte, hogy ő is képes egy nagyobb hálózat létrehozására.
Kényszerből saját MLM
A saját MLM megalkotására végül mégis külső kényszer hatására vállalkozott a Gaál-család. Az 1994-ben létrehozott GéSz Gaál és Sziklás Kft. egy amerikai MLM-cég termékeit forgalmazta, amely a 2000-es évek elején a kivonulást fontolgatta a magyar piacról, Gaál László azonban nem kívánta elveszteni hálózatát, ezért elkezdett terméket keresni létező értékesítési csatornájához. Elmondása szerint próbáltak importálni, terméket gyártatni, többek közt a debreceni Teva gyógyszergyárral, de a nagyobb gyárakkal azért akadtak el a tárgyalások, mert csak nagyon sok terméket tudtak volna gazdaságosan gyártani, Gaáléknak azonban erre sem tőkéjük, sem keresletük nem volt. A kisebb gyártók pedig vagy "szélhámosok" voltak, vagy nem megfelelő minőségben, illetve megbízhatatlanul gyártottak. Gaál Lászlóék ezért úgy döntöttek, hogy saját termék gyártásába kezdenek.
Gaál László és ifjabb Gaál László
A sikert hozó termék egy olyan étrend-kiegészítő lett, amelyet különböző gyümölcsökből és növényekből alakítanak lekvárszerű anyaggá. A termék a flavonoid antioxidáns növényi hatóanyag után a Flavon nevet kapta, amelyet a forgalmazásra létrehozott Flavon Group is megkapott, mivel a GéSz Gaál és Sziklás névvel nehéz lett volna külföldön érvényesülni.
Bővülő gyártás
"Először a nevét kellett kitalálnunk" - mondta Gaál László. A második lépés a gyár volt, amely a Debrecen melletti Vámospércsen épült fel 2006-ban, 100 millió forint alatti beruházás keretében, amelyhez saját forrásait, valamint pályázati támogatást használt fel, hitelt nem. A cég Gaál László elmondása szerint nagyobb hitelt sosem vett fel, csak eleinte volt kisebb kölcsönük, például céges autó vásárlásához. A gyárban a termelés kezdetben manufaktúraszerűen, kézzel történt - emlékezett vissza Gaál László. Az üzemet azóta folyamatosan bővítették, gépesítették, a legújabb bővítés jövőre készül el több mint 200 millió forintból. A kapacitás növelésével a cég mindig megelőzte a kereslet növekedését, így nem alakult ki áruhiány. Jelenleg egy műszakban és nem teljes kihasználtság mellett gyártják a termékeket, így ha hirtelen megugrana a kereslet a hálózat gyors bővülésével és a külföldi értékesítés felfutásával, tudnak alkalmazkodni az új igényekhez. (Jelenleg évszaktól függően havonta 3-8 ezer karton fogy Magyarországon, és 5-10 ezer Lengyelországban.)
Az étrend-kiegészítők piacán igen sok termék és gyártó szerepel, köztük nagy nevűek is, mint a Haas, az Egis, a Béres vagy a Herbária, illetve több külföldi MLM is forgalmaz hasonló terméket. "Sokan vannak a piacon, de szívesen állunk a verseny elébe" - mondta ifjabb Gaál László. Bérci Isván elmondta, hogy becslése szerint körülbelül 30 milliárd forintos lehet az étrend-kiegészítők piaca, de ebből csak a 11-12 milliárdos gyógyszertári forgalomról vannak pontos adataik, a többit csak becsülni tudják. A piacra könnyű belépni, mivel az étrend-kiegészítőket csak bejelenteni kell, engedélyeztetni nem, ezért "ahhoz képest, hogy kis piac, sok szereplő van Magyarországon" - mondta.