Átrendeződik a magyarországi sütőipari piac: a lakosság egyre nagyobb része keresi az olcsóbb pékárut, miközben szűkül azok köre, akik a középkategóriás, illetve a prémiumtermékeket meg tudják fizetni - mondta Kurdi András, a Magyar Pékszövetség elnöke egy szerdai sajtótájékoztatón.
Jelezte: a liszt árát kivéve a költségek emelkednek, ezért várhatóan nő majd a sütőipari termékek ára is. A szövetség adatai szerint az idén a magyar sütőipari vállalkozások összes árbevétele elérte a 125 milliárd forintot. Magyarországon egy ember évente a pékszövetség adatai szerint mintegy 73 kilogramm kenyeret és 13 kilogramm péksüteményt fogyaszt. Ezen belül a fehér és félbarna kenyér teszi ki a forgalom 63-67 százalékát, a házi jellegű kenyér a 18-22 százalékát, míg az egyéb kenyérféleségek, például a rozs- vagy a tartós kenyér aránya pedig 18 százalék.
Jelenleg Magyarországon valamivel több mint ezer magyar tulajdonú sütőipari vállalkozás működik, míg az utóbbi 2-3 évben elszaporodtak az országban az albán pékségek, amelyek általában családi vállalkozások. Ezek száma a becslések szerint megközelítheti a háromszázat, és a szövetség szerint nagy konkurenciát jelentenek a magyar pékségek számára, mivel gyakran olcsóbban állítják elő a termékeket, mint a magyar cégek.
Kurdi András szerint felvetődik, hogy ezek a vállalkozások azzal jutnak piaci előnyhöz, hogy esetleg nem tartják be a munkaügyi és munkavédelmi előírásokat. Ezért a szövetség kezdeményezte a cégek átfogó felülvizsgálatát. A pékszövetség elnöke szerint az albán pékségek olyan kihívást jelentenek a magyar sütőipar számára, mint korábban a multinacionális élelmiszerláncok pékségei.