Tíztagú parlamenti vizsgálóbizottság jön létre a Malév és a Budapest Airport (BA) privatizációja, valamint a légitársaság visszaállamosítása körülményeinek kivizsgálására - döntött hétfőn a parlament.
Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos kezdeményezése alapján a testület vizsgálatának választ kell adnia arra a kérdésre, hogy 2004 és 2006 között hogyan zajlottak az állami tulajdonú Malév-részvények értékesítését célzó eljárások, hogyan választották ki a 2006-os vagyonértékelést végző céget, a privatizáció során mennyire érvényesültek az állam érdekei, továbbá milyen vezetői döntések járultak hozzá ahhoz, hogy az orosz VEB banknak a kisebbségi részesedése ellenére "általános" vétójoga lett a légitársaságban.
A kormánybiztos Oszkó Péter szerepét is vizsgálná, azt, hogy a volt pénzügyminiszternek - aki 2011-ben a Wizz Air igazgatósági tagja lett - van-e, és ha igen, mikortól és mekkora tulajdonrésze a Wizz Airben. BA privatizációjával kapcsolatban egyebek mellett arra kell választ találnia a testület tagjainak, hogy hogyan jöhetett létre egy olyan záradék, amely alapján a Malév csődje "közvetlen kihatással - fizetési kötelezettséggel - bírna" a Budapest Airport Zrt.-re.
A vizsgálóbizottságnak 180 napon belül kell benyújtania jelentését. Budai Gyula határozati javaslata indoklásában korábban azt írta: a Malév csődhelyzetét részletesen kivizsgáló bizottság létrehozása elengedhetetlen, "a hazai és nemzetközi jelentőséggel bíró vállalat gazdasági színtérről való eltűnése folyamatának és a jogügyletekben döntési jogkörrel rendelkező állami és cégvezetők tevékenységének, felelősségének feltárása mindenképpen indokolt".
A Malév-leálláskor szóló összes [origo]-s cikket itt olvashatja.