A cunamit legyűrve lett világelső Toyota

Vágólapra másolva!
Két éve még több millió autóját hívták vissza műszaki hibák miatt a kulcspiacokon, aztán jött a földrengés, a cunami és az áradások. A 2008-ban már egyszer a legnagyobb autógyártóvá váló Toyota tavaly máris visszaült a trónjára a kormánynak és a gyengülő jennek köszönhetően. A növekedést csak a japánokat utáló kínaiak szabhatnak határt.
Vágólapra másolva!

2012-ben a Toyota japán autógyár adta el a legtöbb autót a világon, a csoporthoz tartozó Daihatsu és Hino márkákkal együtt összesen 9,75 millió járművet. 2010 után így ismét a világ autópiacának trónjára ült a japán autóóriás.

A második General Motors (GM) 9,29 millió darabot adott el, és az amerikai gyártó aligha fogja tartani rövid távon a tempót a japánokkal, mivel a válságban csődöt jelentett, így jelenleg állami irányítás alatt áll.

A Toyota a 2000-es években folyamatosan fejlődni tudott, és 2008-ban már egyszer letaszította a trónról a GM-et. Ezután viszont a japánokat érte csapássorozat, részben külső, részben belső okok miatt, amely ahhoz vezetett, hogy 2011-ben átmenetileg jelentősen visszaesett az újautóeladások száma.

Cunami

A 2009-2010-ben több millió Toyotát és Lexust (a gyár luxusmárkája) kellett visszahívni az Egyesült Államokban, Európában és Kínában. Rosszul tervezték meg a szőnyegek illesztését, amely a vezető ülés alatt a pedálok használatát akadályozta. Az amerikai közlekedési hivatal egy 2009 augusztusi, négy halálos áldozattal járó balesetről megállapította, hogy a szőnyeg rögzítésének hibája okozta a katasztrófát. 2010-ben külön a gázpedállal is gond volt: 2,3 millió autót kellett visszahívni az USA-ban, 1,8 milliót Európában és Kínában.

A cég még nagyban küzdött a tervezési hibák javításával, amikor egész Japánt sújtó katasztrófa csapott le az autógyárra. A 2011 tavaszi földrengés és az azzal járó cunami ellátási fennakadásokat okozott a Toyotának. Ezt súlyosbította a nem sokkal később érkező thaiföldi árvíz is, amely az ottani kulcsfontosságú beszállítókat bénította meg. A visszahívások és a természeti katasztrófák miatt a GM 2011-ben visszavette az elsőséget és átlépte a 9 milliós eladási számot, miközben a Toyota a 8 milliót sem tudta elérni.

Még a visszahívások sem ártottak, mert a Toyota jól kezelte a több millió autó újraszervizelését, így jó benyomást tettek az amerikai fogyasztókra - mondta Armin Krug, a PwC autóipari elemzője az [origo]-nak. A technikai problémákra sorozatos fejlesztésekkel reagáltak, így jelentősen javult a kocsik minősége, amivel megerősítették a fogyasztók fejében a jó minőségről szóló képet. Az amerikai piacon tudott erősödni a Toyota, az húzta az eladásokat, erős márkát tudtak építeni prémium kategóriában is - tette hozzá.

Segít a jegybank

2012-ben viszont új lendületet vett a japán gyár. A korábbi japán kormány még 2009-ben hirdetett meg egy autóipari élénkítő programot. Az értékesítésre rakódó adót háromnegyedét is elengedte az állam, ha valaki olyan autót vásárolt, amely jelentősen kevesebb károsanyagot bocsát ki, mint egy 2005-ös sztenderd. A támogatást szinte a Toyota hibridjei és kisautói számára találták ki, így az élénkítés szép lassan felfelé tudta húzni az eladásokat a hazai piacon.

A külföldi eladásokat pedig a japán jegybank politikája segítette. A japán jen a válságban folyamatosan erősödött a dollárral szemben, mert az ország befektetései lehetőségeit a piac biztonságosabbnak ítélte meg az amerikai vagy az EU-s lehetőségeknél. Tavaly ősszel viszont a Bank of Japan lazításba kezdett, vagyis friss pénzt pumpált a piacra, amely gyengítette a jent is. Ez segíti az exportáló japán cégeket, mert a külföldi devizában szerzett bevételeket felértékelte. A jen gyengülési trendje jelenleg is tart, vagyis jelen pillanatban bizakodhat a Toyota, hogy a kedvező környezet fennmarad még egy ideig.

Szeretik a szorgos japánokat

A japán autógyár hódítását Kína korlátozhatja. A két ország a három apró szigeten zörrent össze, amely miatt Kínában Japán-ellenes demonstrációk kezdődtek. A Toyota erős az amerikai piacon, de az csak a második legnagyobb piac a kínai után, ezért ha tartósan ellenséges környezetben lesz Kínában, akkor az korlátozza az ottani lehetőségeit.

A japánok elsőségére hosszabb távon a Volkswagen jelenthet majd kihívást. Az amerikai autópiac fellendüléséből a VW Passat és az Audi is jelentősen részesült Armin Krug szerint, de nem tudták utolérni a Toyota szárnyalását. Ugyanakkor nem az amerikai, hanem a kínai piac a legnagyobb a világon, ott pedig a német gyárnak van jókora előnye a japánokkal szemben.

Szeretik a magyarok a Toyotát

Európában és Magyarországon a Toyota kedvelt, de közel sem a legnépszerűbb autógyártó. 2012 első tíz hónapjában Európában 10,7 millió autót adtak el az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint, amelyből alig 440 ezer volt a japán gyártótól.

Magyarországon az első tíz között van a Toyota az eladási listákon, de ezen belül inkább a második felében található. Tavaly novemberben 311 Toyotát adtak el (itt csak a márka szerepel, nem a teljes gyár). Kiemelkedik azonban a gyártó abban, hogy a Suzuki után a második legnagyobb arányban vásárolják a Toyotát magánszemélyek. Magyarországra jellemző, hogy az újautóeladásoknak csak a 25 százaléka tartozik magánszemélyekhez, a többi autót cégek vásárolják. A Suzukik 70 százalékát, a Toyoták közel 40 százalékát magánszemélyek veszik, vagyis átlagon felüli az arányuk. Ennek az oka az lehet, hogy a magánszemélyek inkább a kisebb kategóriákat keresték, a Toyota pedig egy ilyennel, a Yarisszal van jelen erőteljesen a magyar piacon. A japánok az Avensistől várják a céges flottákba való betörést.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!