A tőzsdezárás utáni kereskedésben több mint 5 százalékot esett a KFC gyorséttermek tulajdonosának, a Yum Brands-nek az árfolyama, miután a cég közölte, hogy a negyedik negyedévben 6 százalékkal esett a már egy éve is nyitva lévő üzleteinek forgalma Kínában.
A társaság korábban 4 százalékos visszaesésre számított, de az egyik beszállítójával kapcsolatos problémák miatt ennél is gyengébb számokat lehet majd látni a gyorséttermeket üzemeltető Yum Brands negyedik negyedéves eredményeiben (február 4-én publikálja a társaság a tényleges számokat). A mostani bejelentésből az is kiderül, hogy 3,24 dolláros egy részvényre jutó eredményre lehet számítani 2012-ben, ami némileg elmarad a Bloomberg által megkérdezett elemzők 3,26 dolláros várakozásától.
A társaság számára nagy jelentőséggel bír a kínai piac, ugyanis profitjának nagyjából fele származik az ázsiai térségből. Ez nem meglepő, ugyanis a Yum Brands számít a legnagyobb nyugati gyorsétterem társaságnak a kínai piacon mind az éttermek száma, mind pedig azok árbevétele alapján.
A kínai értékesítés visszaesése egy múlt hónapban indult vizsgálatra vezethető vissza. A kínai hatóságok azt állították, hogy a Yum Brands egyik beszállítója esetén a csirkéknek adott növekedési hormonok és antibiotikumok mennyisége meghaladta a megengedett szintet. Emiatt fogyasztók egy csoportja elkezdte bojkottálni a KFC gyorséttermek ételeit. Tekintve, hogy az utóbbi években robbanásszerűen tudott nőni a nyugati gyorséttermek értékesítése az ázsiai országban, ráadásul az alapanyagok minőségének is nagyon jó híre volt, a mostani vizsgálatok akár hosszabb időre is hátrányosan hathatnak a Yum Brands kínai növekedésére.
November folyamán, amikor a társaság először figyelmeztetett, hogy 4 százalékos csökkenést vár Kínában, a részvényeinek árfolyama több mint 10 százalékot zuhant. A 2009-es év óta ez az első olyan eset, hogy csökkenést fog publikálni a cég a már egy éve is nyitva lévő kínai üzleteinek vonatkozásában.
Elemzők szerint azért is különösen aggasztó a történet, mert a kínai gazdaság újra szépen növekszik, ráadásul egyéb társaságok, mint például a Starbucks továbbra is növekedést tudnak felmutatni.
Yum! Brands