Semmi nem indokolja a Facebook 25 dollárnál magasabb árfolyamát, írja a Barron's a legújabb számában. A neves pénzügyi szaklap ezzel folytatja a technológiai cég ostorozását, melyet még a korábban megjelent "Oké, a Facebook többet ér 15 dollárnál, de 25-nél már biztosan nem" című cikkével indított februárban.
A Barron's szerint egyértelműen látszik az árbevételből, hogy a vállalat már szinte csak a mobilos hirdetésekből származó bevételre épít a jövőben, míg az asztali PC-ken megjelenő hirdetések piacától már nem számít bővülésre a Mark Zuckerberg által vezetett cég. A Facebook épp a múlt héten tette közzé legutóbbi negyedéves gyorsjelentését, melyből látszik az előbb említett folyamat.
A Barron's külön kiemelte, hogy míg a befektetők a vállalatot (a jelenlegi 28,31 dolláros árfolyammal számolva) 71 milliárd dollárra értékelik (melyből 8 milliárd dollárnyi készpénzállománnyal rendelkezik a Facebook), addig a mobilos hirdetési bevételek csupán 1,5 milliárd dollár körül alakulhatnak éves szinten a Barron's számításai szerint. A költségek pedig 60 százalékkal növekedtek az előző évhez képest, ennek megfelelően az egy részvényre jutó nyereség soron "csak" 56 centes eredménnyel számol a vállalat 2013-ra vonatkozóan.
A jelenlegi árfolyam és az előbbi EPS segítségével számított előretekintő P/E ráta így 50-szeresnek tekinthető, messze meghaladva például a Google 20-as P/E rátáját - írja a Barron's. Érdemes azonban a LinkedIn értékeltségére is rápillantani, mely 100 feletti P/E rátával rendelkezik és a Facebook versenytársának lehet tekinteni több szempontból is.
Mi a P/E ráta? Egy részvényre vonatkozóan a P/E ráta azt fejezi ki, hogy a befektetők a vállalat egy részvényre jutó nyereségének hányszorosát hajlandók a részvényért megfizetni. A mutató képzése: a részvény aktuális piaci árfolyama/az egy részvényre jutó adózás utáni eredmény. A mutatót általában úgy publikálják, hogy az adózás utáni eredmény az elmúlt időszakra vonatkozik, de elemzési célból érdekesebb, ha a mutatót az egy részvényre jutó várható nyereség segítségével számítjuk ki (EPS). A mutatóban kifejezésre jut, hogy a befektetők milyen kockázatosnak tartják a társaság tevékenységét, és többek közt, hogy milyen növekedési lehetőségekkel rendelkezik. |
A Google ezzel együtt hatékonyabban diverzifikálja befektetéseit, mint a Facebook, hiszen több szegmensben is jelentős növekedési potenciállal bír, legyen szó akár a Youtube-ról, Androidról, vagy az okosszemüvegekről, véli a Barron's. Richard Greenfield, a BTIG Research elemzője pedig arról beszélt, hogy a Facebook hirdetései csak egyre idegesítőbbek lesznek a felhasználók számára, a felhasználói élmény tehát nem hogy javulna, hanem csak negyedévről negyedévre egyre rosszabb lesz, ami komoly kockázatot vetít a nagy növekedésre.
Ezzel együtt, ahogyan korábbi elemzésünkben már jeleztük, a Facebook árfolyamát sokkal inkább az optimista várakozások, illetve a nagy növekedés lehetősége, semmint a tényleges negyedéves adatok hajtják.
A Facebook árfolyama (Nasdaq)