Románia 2003-ban kötötte meg az amerikai óriásvállalattal a Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely-Brassó nyomvonalon haladó, 415 kilométer hosszú sztráda megépítésére vonatkozó szerződést, amelynek az összértékét akkor 2,2 milliárd euróra tervezték.
A versenytárgyalás nélkül megkötött, az Európai Unió által is bírált szerződésről a román lapok azt állították: ez volt az ára Románia NATO-csatlakozásának. Románia a szerződésben arra vállalkozott, hogy uniós támogatás nélkül, kizárólag költségvetési forrásokból finanszírozza a sztráda megépítését, de erre sosem jutott elegendő pénz. Az állam számára előnytelen feltételekkel megkötött szerződést az egymást követő kormányok mindegyike megpróbálta újratárgyalni, illetve felbontani, miközben az építkezés - finanszírozás híján - nem haladt, a felhalmozott adósságokért pedig a Bechtel késedelmi kamatot és kártérítést követelt a román államtól.
A tíz év alatt 52 kilométernyi szakaszt adtak át a forgalomnak. Románia időközben 1,4 milliárd eurót fizetett a Bechtelnek.
2011-ben a Boc-kormány abban állapodott meg a Bechtellel, hogy a teljes autópályának csak azokat a részeit építi meg, ahol már elkezdődött a munka: a befejezetlenül megnyitott Aranyosgyéres (Campia Turzii) és Gyalu (Gilau) közötti szakaszon kívül a Bihar megyei Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) és Bors közötti 64 kilométeres félig elkészült szakaszt megépítése hárult az amerikai cégre. Az észak-erdélyi autópálya többi hat, a Bechteltől elvett szakaszára közbeszerzési pályázatok kiírását tervezték. Románia most ezt az újratárgyalt szerződést is felbontotta - derült ki a miniszter nyilatkozatából.
Sova szerint a szerződésbontás további 37,2 millió euróba kerül a román államnak, és 50 millió eurós tartozását is ki kell fizetnie az amerikai vállalatnak.
A miniszter korábban úgy nyilatkozott: a pálya első, Kolozsvár és a magyar határ közti szakaszát, amelynek egyes részein a munkálatok mintegy 40 százaléka elkészült, koncessziós partnerek bevonásával megpróbálják befejezni. Azt is elismerte, hogy a Torda-Brassó szakaszon "semmi nem történt, még a kisajátításokat sem kezdték el".
A Transindex.ro szerint a miniszter megerősítette, hogy a sztráda építése folytatódik. Az autópálya-szakaszok munkálatait koncesszióba adják, és a helyi önkormányzatokat is bevonnák a folyamatba.
Az ügyben Victor Ponta miniszterelnök is megszólalt: kedden azt mondta, hogy Sova hibázott akkor, amikor pár napja bejelentette a sajtónak, hogy felbontják a szerződést, mert "nem kellett volna semmit sem mondania addig, amíg be nem fejeződnek az egyeztetések".