Kedvező makrogazdasági kép
Kiváló hónapon van túl az amerikai autópiac, májusban ugyanis tovább folytatódott az elmúlt évek kedvező trendje, amikor is szinte minden hónapban több autót tudtak eladni az USA-ban, mint az azt megelőző évben. A májusi eladások 8 százalékkal haladták meg a 2012 májusi adatot, mely lényegében megegyezik az áprilisi 8,4 százalékos növekedéssel.
Az évesített eladások tekintetében egyre közelebb van a 15 milliós határ, melyet utoljára a 2008 júliusában végződő 12 hónapban tudott elérni az amerikai autópiac. Bár a 15 milliót még nem sikerült elérnie az autópiacnak, a júliusban végződő 12 hónapra vélhetően átugorja majd ezt a határt, köszönhetően a kedvező makrogazdasági környezetnek. A lakossági fogyasztási hajlandóság ugyanis meglehetősen erős volt az első hónapokban, melyet akár a gyorsan javuló lakáspiac okozta vagyonhatás, valamint a könnyen elérhető olcsó hitelek is okozhatnak.
Nem minden gyártónál megy a szekér
A gyártók oldaláról nézve már nem mindenhol ilyen rózsás a helyzet, a nagyobb volument produkáló vállalatok közül a Toyota és a General Motors is csupán pár százalékos bővüléssel volt kénytelen beérni, míg a hasonlóan sok autót értékesítő Ford közel 14 százalékos bővülést mutatott májusban az előző évhez képest.
A Ford esetében talán a legnagyobb katalizátor a 2005 óta nem látott eladásokat produkáló F széria, és a 26 százalékos bővülést elérő Ford Fusion autóik iránti kereslet lehetett. A gyártó optimizmusát pedig jól tükrözi, hogy a harmadik negyedéves gyártását közel 10 százalékkal növelné a tavalyi évhez képest, és 740 ezer autó elkészítését tervezik.
A Chyrsler is az átlagnál jobban profitált a javuló makrogazdasági környezetből, és az olasz Fiat tulajdonában lévő vállalat 11 százalékos növekedést ért el az eladott autók számát tekintve. A Chrysler legnagyobb erejét főleg a Dodge márkás autók jelentették.
A legnagyobb autóeladást produkáló General Motors viszont meglehetősen gyenge teljesítményt nyújtott, a 8 százalékos átlagos teljesítményhez képest csupán 3,1 százalékos bővülésre volt képes. Az pedig még inkább aggodalomra adhat okot, hogy hiába növekedtek a Cadillac eladások közel 40 százalékkal, a nagy mennyiségben gyártott (és eladott) Chevroletek bővülése még az egy százalékot sem érte el.
A szintén hagyományosan nagy eladásokkal büszkélkedő Toyota számára sem marad szép emlék a májusi hónap, csak 2,5 százalékos bővülést ért el a gyártó. A General Motorshoz hasonlóan itt sem egységesen teljesítettek az egyes típusok, azonban míg előbbi gyártónál a Chevroletek legalább 1 százalékos bővülésre voltak képesek, addig a Toyotánál sok típus visszaeséseket ért el, és csak a Camry autóik iránti relatív magasabb keresletnek köszönheti a két százalék feletti növekedést.
Fenntartható?
Bár a növekedés még így is közel van a tíz százalékhoz, az elemzők egyre komolyabb aggályokat támasztanak a növekedés ütemének fenntarthatóságával kapcsolatban. Ahogyan Jeremy Anwyl, az Edmunds.com elnök helyettese fogalmaz "A gyártóknak csinálniuk kell valamit, hogy felpörgessék a piacot, miközben az általuk kitűzött értékesítési számok egyre nehezebben lesznek majd elérhetők". Az elemzők szerint elsősorban kedvezményekkel lehet a vásárlók fogyasztási szokásaira hatni, melyet jól példáz a Nissan esete. A gyártó a nagyobb vállalatok közül a legnagyobb mértékben, közel 25 százalékkal növelte eladásai számát, melyet elsősorban annak köszönhet, hogy kereskedőit autónként 500 dolláros prémiummal ösztönzi a nagyobb eladásra, miközben hét autójának eladási árát is csökkentette, hogy még vonzóbbá tegye azt a vásárlók számára.
Érdemes lehet azonban kiemelni, hogy a Nissan stratégiája bár magasabb növekedési ütemet, illetve növekvő piaci részesedést produkálhat, a kereskedőnek fizetett nagyobb jutalékok, valamint az alacsonyabb eladási árak mindenképpen gyengítik a gyártó profitabilitását.