Senki nem fogja elolvasni a sajtóközleményedet (kivéve, ha így írod meg)

Vágólapra másolva!
Egy jól megírt sajtóközlemény igazi ugródeszkát jelenthet a céged számára, hiszen akár már egyetlen nagy látogatottságú weboldalra, vagy nagy példányszámú újságba bekerülve is sokszorosára emelheti a vállalkozásod ismertségét. Ráadásul ingyen! Hogy miért hagyják mégis olyan gyakran figyelmen kívül ezt a műfajt? Szerintünk főleg lustaságból.
Vágólapra másolva!

Kevés kommunikációs eszköz van annyira túlmisztifikálva, mint a sajtóközlemény. Miközben nincs dizájner, aki ne ismerné azt a minden lében kanál cégvezetőt (és ne találkozna vele rendszeresen a rémálmaiban), aki saját kezűleg szeretné megtervezni a vállalat weboldalát és óriásplakátját, aközben kevés főnök adja a fejét arra, hogy sajtóközleményt fogalmazzon. Pedig egy jól megírt sajtóközlemény, pláne ha valós tartalom van mögötte, ingyen adhat publicitást a cégnek. Nem is kicsit. De milyen is egy jól megírt sajtóközlemény?

Figyelemfelkeltő

Ez most egy kicsit fájni fog: már a főcímnél elveszíted az olvasóid legnagyobb részét. Mondhatnám azt is, hogy a legtöbb sajtóközlemény már a főcímnél elveszíti az összes olvasóját, de neked pont az a célod, hogy a te írásod az elenyésző kisebbségbe tartozzon. Óvakodj tehát az olyan címektől, mint például: „Sajtóközlemény”, „Aktuális információ” vagy „Meghívó”. Nem is hinnéd, hogy hány profi PR-es van, aki rendszeresen beleesik ebbe a hibába (és aztán leszámláz többszázezer forintot a sajtóanyagokért)!

A szenzációhajhász főcím azonban nem elég: a címnek pontosan fednie kell a közlemény tartalmát is. Ellenkező esetben azért fogod két másodperc elveszíteni az olvasódat, mert becsapva érzi magát. Ne feledd, hogy első sorban újságíróknak írsz, akik egyrészt rengeteg hasonló anyagot kapnak, másrészt pedig maguk is ugyanezeket a technikákat alkalmazzák a munkájuk során. Ne próbáld átverni őket, mert nem fog sikerülni!

A szavak ereje

Ha sikeresen átjutottál azon a betonfalon, amit az újságírók maguk köré emelnek, akkor jó esélyed van rá, hogy a közlemény megjelentetésekor forrásként nem általánosságban a cégre, hanem a céged egyik munkatársára – egy vezetőjére, vagy egy szakértőjére – szeretnének majd hivatkozni. A legjobb ezért, ha már magában a közleményben is szerepeltetsz egy néhány mondatos szó szerinti idézetet, amit a lustábbak egyszerűen átmásolhatnak. De fontos az is, hogy találj valakit házon belül, aki szükség esetén szívesen és érdekesen nyilatkozik a témáról. Ez egyrészt lehetőséget teremt az igényesebb újságíróknak, hogy exkluzív információval tegyék egyedivé az anyagukat, másrészt pedig emberivé, élővé is tehetik azt.

Releváns

Nyertél, rákattintottak a főcímre! Nehéz másodpercekben kifejezni, hogy mennyire rövid időd van arra, hogy megragadd az olvasód figyelmét, és el is olvassa, amit kinyitott. Ha jóindulatúak vagyunk, úgy számolhatjuk, hogy körülbelül egy mondatod van erre: az első mondat tehát mindennél fontosabb. A sajtóközlemény nem pszichotriller, ne tartogasd a csattanót a végére: rögtön az első mondat első szavaiba rakd bele a lényeget!

Ja, és még valami: ne azt emeld ki, hogy neked, vagy a céged számára miért fontos a hír, hanem azt, hogy az olvasódnak miért lehet az!

Két valós példa a postafiókom eheti terméséből:

„Mérföldkőhöz érkezett a győri székhelyű Matusz-Vad Zrt. élete, amikor a budapesti székhelyű LDS Logisztikai Kft-vel együttműködési szerződést kötöttek a napokban.”

Vagy pedig:

„A tizedik közintézménynek adományozott megújuló energetikai rendszert az MVM Magyar Villamos Művek Zrt., ezúttal a Komárom-Esztergom Megyei Integrált Szociális Intézménynek.”

Megvan a különbség? Akkor jó!

Aktuális

Ez magától értetődőnek tűnik, mégis sokan elvéreznek rajta: aktualitás nélkül nincs az a sajtótermék, amelyik megjelentetné az írásodat. Mindegy, hogy hogyan, de találj valamilyen aktualitást, vagy aktuális vonatkozást, amire felfűzheted a mondanivalódat.

Az sem árt persze, ha a mondanivalód nemcsak aktuális, hanem még érdekes is.

Kapcsolódjon a vállalathoz

Azt gondolhatnád: na ne már, hogy ezt is külön le kell írni, de ne becsüld túl a sajtóközlemények általános színvonalát! Az igazság az, hogy egyáltalán nem felesleges kiemelni: a céged neve alatt csak olyan közleményt adj ki, amely kapcsolódik a céghez! Különösen azért, mert az a célod, hogy amikor a sajtóközlemény megjelenik, akkor azzal a céged kapjon publicitást. Másrészt pedig azért, mert a józan ész is ezt diktálja.

És végül: ha a sajtóanyag végére nem írod oda a céged elérhetőségeit – legalább egy telefonszámot és egy emailcímet –, vagy egyszerűen nem vagy elérhető a megadott kontaktokon, akkor egészen mostanáig teljesen feleslegesen dolgoztál.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!