Gyenge első félévet zárt a Heineken, amit elsősorban európai egységének rosszabb eredményeinek köszönhet, ráadásul ez súlyként nehezedik majd az egész éves teljesítményére is. Az eladások a menedzsment által vártnál is visszafogottabban alakultak (organikus alapon egy százalékos csökkenés), mondta el Jean-Francois van Boxmeer a cég vezérigazgatója, az újságíróknak tartott telefonos konferencián.
Habár a vállalat nem szolgált konkrét előrejelzéssel a tisztított nettó eredményre vonatkozóan, azonban annyit közzétett, hogy az megegyezhet a tavalyi év számával, vagyis stagnálás várható. Az első féléves tisztított nettó nyereség 679 millió euró lett, ami alulmúlja az előző év azonos időszakának 688 millió eurós teljesítményét.
A világ harmadik legnagyobb sörgyártója organikus alapon az értékesített sör mennyisége terén 3 százalékos csökkenést volt kénytelen elkönyvelni, amit leginkább az európai régió 8 százalékos visszaesése rántott a mélybe. A szokatlanul hideg európai tavasz nem kedvezett a söreladásoknak, de a jelentős feltörekvő piacokon látott gazdasági növekedés mérséklődése is hátráltató erő volt, hiszen az visszafogta a vásárlók költési kedvét is.
A Heineken számára kiemelkedően fontos a prémium szegmens teljesítménye, de itt sem brillírozott a társaság, ugyanis az első félévben 3 százalékkal kevesebb sört adtak el ezekből a márkákból is.
Az év hátralévő részére is bizonytalan gazdasági körülményekkel és gyenge fogyasztási kedvvel számol a társaság, annak ellenére, hogy júliusban a melegebb európai időjárás már kedvezett a sörgyártónak és néhány feltörekvő piacon is jobb számokat vár az év második felében.
A tavaly év évgén felvásárolt dél-kelet-ázsiai sörgyártó, a Asia Pacific Breweries (APB) viszont meglehetősen jól teljesít, ugyanis 10 százalékos mennyiségi növekedése mellett, működési profitja közel 20 százalékkal növekedett az első félévben. A feltörekvő piacok összességében 7 százalékos működési profitnövekedést szállítottak az év első hat hónapjában, ezzel pedig a Heineken teljes működési eredményének felét teszik ki.
Az apadó európai értékesítést a holland cég jövedelmezőbb új termékekkel és költségcsökkentési programmal próbálja ellensúlyozni. A társaság mai beszámolójában 100 millió euróval 625 millió euróra emelte a 2012-2014 között tervezett kiadáscsökkentési célját.
A befektetők érthetően igen pesszimistán fogadták a Heineken számait, az árfolyam közel 4 százalékos csökkenésben van.
A Heineken árfolyama (Amszterdam)