Kisebb veszteség a Germanwings-nél
90 millió euróval csökkenhet idén a Lufthansa fapados ágának, a Germanwingsnek a vesztesége, derül ki a cég által csütörtök éjjel közzétett prezentációból.
A Lufthansa egyébként korábban döntött már arról, hogy újra strukturálja az európai útvonalait, méghozzá úgy, hogy fapados leánya fogja kezelni az összes, Frankfurton és Münchenen (ahol az európai utasforgalmának háromnegyede fut keresztül) kívüli európai utakat. Ugyanis az e két fontos német központon kívüli működésből csaknem 1 milliárd eurós veszteség keletkezett az elmúlt 10 év alatt.
Európa második legnagyobb légitársaságánál a legfőbb feladat, hogy a közvetlen járatok által – amely két város között üzemel, nem érintve a nagyobb központokat, mint például Frankfurt – termelt veszteséget visszaszorítsák, illetve később profitot produkáljanak.
Ennek orvoslására egyébként már korábban elindították a „Score” névre keresztelt reorganizációs programot, amivel céljuk, hogy 2015-re 2,3 milliárd euróra emeljék az üzemi eredményt. Ez tartalmaz költségcsökkentési, illetve egyéb átszervezési terveket is, ennek része például a Lufthansa veszteséges európai útvonalainak fapados átvétele is.
A prémium szegmensben erősítenek
Természetesen nem állnak le a társaságnál a beruházásokkal, fejlesztésekkel sem. Nem is olyan régen még történetének egyik legnagyobb megrendelését adta le a cég, Boeing és Airbus gépeket is vásárolva, ebben az évben összesen pedig már 23 milliárd euróért vettek új repülőket.
De a program keretében például új business class üléseket is hadrendbe állítanak a hosszú távú járataikon, illetve fejlesztik a reptereken lévő várótereket is. Jövőre pedig egy „premium-economy class” szolgáltatást is bevezetnek.
A Lufthansa célja ezekkel, hogy Európa első „ötcsillagos légitársasága” legyen, felvéve a versenyt az ázsiai versenytársakkal, mint például a Thai Airways vagy az Abu-Dzabi Ethiad, amely ezzel a jelzővel hirdeti magát.
Ezek miatt idén 120 millió euró, jövőre pedig 300 millió euró lehet a költség, és csak ezt követően mérséklődik 100 millióra a 2015-ös évben.
Szüksége van a változásra a Lufthansának
Péntek reggel, még piacnyitás előtt mi is megemlékeztünk a bejelentésről, akkor még nem lehetett tudni, hogy a jó hír az árfolyamban is tükröződik-e. A pénteki nap folyamán viszont fokozatosan emelkedett az árfolyam, ami azt tükrözi, hogy befektetők pozitívak az új fejleményekkel kapcsolatban.
Ezzel pedig a részvény próbál elszakadni a 14 eurós fontos szintjétől, ahová azután esett vissza, hogy szerdán a Deutsche Bank elemzője úgy nyilatkozott, szerinte nem halad megfelelően a költségcsökkentési program, ezért pedig a vártnál alacsonyabb lehet az idei működési profit.
Szüksége lenne egyébként a cégnek, arra, hogy a terveknek megfelelően alakuljon az átstrukturálás, hiszen idén elég komoly lemaradást mutat közvetlen versenytársaihoz képest a tőzsdén. Míg az Air France-KLM 7 százalék körüli pluszt szedett össze idén, a British Airways anyavállalata, az IAG, elképesztő mértékű 85 százalékos szárnyalást mutatott be.
Az IAG egyébként hasonló úton halad, mint a Lufthansa, hiszen nagy költségcsökkentési programba fogtak ott is, tavasszal pedig megvették a spanyol fapados Vuelinget is, ami egyébként a második negyedévben már 27 millió euróval járult hozzá az IAG negyedéves működési profitjához. Vagyis ebben előrébb járnak a brit-spanyol légitársaságnál, ez jelenhet meg az árfolyam eltérő alakulásában is.