Szinte mindent megmutatott a Twitter
„Végre valahára” – sóhajtottak fel a befektetők, mikor a Twitter a nagy várakozások után közzétette legféltettebb kincsét, a pénzügyi adatokat tartalmazó dokumentumait. A tőzsdei bevezetés ugyanis vészesen közeleg, és ahogyan az ilyenkor lenni szokott, előbb vagy utóbb a nagyérdemű is megismeri a „közszemlére bocsátott” cég részletes pénzügyi információit.
Természetesen a gazdasági, pénzügyi, tőzsdei szakembereket már jó ideje foglakoztatta a kérdés, mennyit is ér valójában a Twitter. Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, az egyik legismertebb vállalati elemző, Aswath Damodaran is megpróbálta megbecsülni, hogy milyen árfolyam mellett, és mekkora piaci kapitalizációval jöhet majd létre a Twitter a tőzsdén.
Nagyon fontos azt leszögezni, hogy a csütörtökön benyújtott dokumentumok viszont nem tartalmazzák sem a pontos bevezetés dátumát, sem a pontos árfolyamot, illetve még azt sem, hány darab részvény kerül a piacra. Akkor mégis mire ez az egész felhajtás? – kérdezheti az olvasó.
Twitter, a közösségi médiacég
Ahhoz hogy egy céget megfelelően tudjunk értékelni, először mindenképpen szükséges elhelyezni azt a vállalatok világában, megérteni működését, főbb tevékenységeit, és közvetlen versenytársait. A Twitterrel vélhetően már a legtöbb olvasó találkozott, ha máshol nem, akkor a különböző online tartalmak megosztására buzdító ikonoknál.
Ebből kifolyólag alapvetően olyan vállalatról van szó, mint a Facebook, vagy éppen a LinkedIn, akik közösségi médiacégeknek számítanak, bevételük jelentős részét pedig hirdetésekből szerzik. A Twitter esetében még különböző adatlicenszelésből származó bevétel is megjelenik, ám ennek aránya a teljes bevételekhez képest egyre inkább elenyésző.
A fókusz tehát a hirdetésekből származó bevételeken van, amit a felhasználók üzenőfalába épített különböző reklámok után kap a Twitter, az adott hirdető cégtől. Ezek nagysága folyamatosan nő, az előző negyedévben például 104,9 százalékos bővülést sikerült elérni, legalábbis az előző év azonos időszakához képest.
A növekedési ütem, és a bevétel alakulása pedig kulcskérdés lesz az értékelés kapcsán, hiszen a Twitter egyelőre egy cent nyereséget nem termelt. Ez azonban nem feltétlenül kell, hogy megijessze a befektetőket, hiszen a Twitter lényegében még egy kezdő, startup cégnek számít, amelyik a következő években várhatóan nyereséges lehet. A befektetők így inkább a főként a jövőbeli nyereséget, semmint az elmúlt évek teljesítményét veszik meg, ezt nem árt figyelembe venni a cikk olvasása, és a részvények esetleges jövőbeli vásárlása közben is.
Több millió felhasználó otthona
Ami elsősorban a növekedés mellett szól, hogy a Twitter folyamatosan növeli aktív felhasználóinak számát. Három évvel ezelőtt ugyanis havonta „csak” nagyjából 40 millióan használták aktívan a Twittert, ám mára ez a szám közel 220 millióra ugrott. Ugyan az árbevétel változása nem teljesen korrelál a felhasználók számával, a két változó között elég erős a kapcsolat, több felhasználó ugyanis több hirdetést tekint meg a Twitteren, ez pedig vonzóbb hirdetési felületté tehetné a társaságot.
Azt viszont figyelembe kell venni, hogy a felhasználók számának növekedési üteme valamelyest lassul, korábban ugyanis az éves szinten 100 százalék, vagy afeletti növekedések általános jelenségnek számítottak, mára azonban a 40 százalékkal kell beérnie a cégnek. Hogy jövőben meddig eshet vissza a növekedési ütem, azt meglehetősen nehéz megjósolni, az viszont szinte biztos, hogy a havi 220 milliós aktív felhasználói szám még jó ideig emelkedni fog.
Mennyit hoz egy felhasználó?
Attól viszont, hogy egy közösségi médiacégnek sok felhasználója van, attól még nem biztos, hogy sok árbevétele is lesz. A Twitter számára ugyanis az a cél, hogy a növekvő felhasználói tábor mellett, a bevételek is legalább ugyanolyan ütemben, vagy még nagyobb mértékben növekedjenek.
Ebből a szempontból a Twitter jó úton jár, a felhasználónkénti átlagos bevétel ugyanis egyre nagyobb, jelenleg 66 dollárcentes bevételt ér el átlagosan a vállalat egy-egy felhasználó után. Mivel korábban még csak alig 30 centet tudott elérni a Twitter, így nem csak azt mondhatja el a cég, hogy egyre több felhasználóval és bevétellel rendelkezik, de még azt is, hogy egyre hatékonyabban hajtja végre hirdetési politikáját.
Nem hagyhatjuk viszont figyelmen kívül, hogy annak ellenére, hogy saját magához képest jó úton jár a mutatószám tekintetében a vállalat, a Facebook és a LinkedIn még ennél is előrébb tart. A LinkedIn ugyanis 1,53, a Facebook pedig 1,60 dolláros bevételt ér el átlagosan a havi szinten is aktív felhasználói után. Ugyanakkor viszont azt is el lehet mondani ebből, hogy a Twitterben még nagy potenciál rejlik, amennyiben ugyanis egy agresszívabb hirdetési politikát alkalmazna a cég, és a felhasználónkénti átlagos bevétel elérné a versenytársak szintjét, az rögtön két és félszeresére növelné az árbevételt is, és akár nyereségessé is tehetné a társaságot. (Az agresszív hirdetési politika miatti negatív felhasználói élmény hatásaitól most tekintsünk el.)
Mobil, mobil, mobil
Ugyancsak komoly katalizátor lehet a Twitter számára, hogy a következő években főként azok a vállalatok lehetnek majd sikeresek a közösségi médiacégek között, akik egyre inkább kihasználják az okostelefonok térhódítását és széleskörű elterjedését. A Facebook, a LinkedIn, és a Twitter ugyanis egyre inkább a mobilos hirdetési bevételekből „tápálkozthat”, ami Twitternél már most is jelentős arányt tesz ki a teljes bevételeken belül. Az amerikai felügyeleti szervnek benyújtott dokumentum alapján az előző negyedévben a bevételek 65 százalékát realizálták a mobilos platformon keresztül, míg a Facebook-nál ez az arány csak 41 százalék volt.
A jövő szempontjából ez azért lehet kiemelten fontos, mert a Twitter így sokkal inkább a mobilpiacra fókuszálhat, ami komoly előny lehet a cégnek, hiszen nem kell jelentős költségeket áldoznia arra, hogy átalakítsa az üzleti struktúráját. Két látszólag egyforma cég közül pedig általában annak lehet nagyobb az értéke, amelyikhez a versenytársak is igazodni próbálnak. Ami a mobilos hirdetési bevételek arányát illeti, a Twitter pontosan ilyen vállalat a közösségi médiacégek között.
A bevételekből kell kiindulni
Kétségtelen tehát, hogy a mobilos hirdetési bevételek területén mutatott relatív előny, illetve az egyre növekvő felhasználói szám és árbevétel sikerre predesztinálja a Twittert, azonban ahogyan már korábban megemlítettük, nagy kérdés hogy milyen áron akarunk részesedni a jövőbeli sikerekről.
Nos, bár az tervezett bevezetéskori ár ugyan nem ismert, a benyújtott dokumentumok között viszont szerepel a dolgozói részvényprogramok során alkalmazott elszámolóár, ami 20,62 dollár volt részvényenként. Fenntartásokkal ugyan, de a jelenleg elérhető adatok alapján akár ezt az árfolyamot is használhatjuk annak eldöntésére, hogy az így létrejövő piaci kapitalizáció mellett mennyire lenne túlértékelt, vagy éppen alulértékelt a Twitter.
Ehhez nagy segítség, hogy az ügyhöz közeli források már azt is tudni vélik, hogy megközelítőleg 620 millió részvénnyel rendelkezhet a Twitter. Így már nem is nehéz kiszámítani, hogy mekkora lehet a piaci kapitalizáció (alkalmazva az elszámolóárat), ami az egyszerű szorzás után 12,8 milliárd dollárt tesz ki. Hogy ez sok, vagy éppen kevés? Erre próbálunk választ adni a következőekben.
Megemlítettünk már korábban, hogy a Twitter egyelőre veszteségesen működik, így az értékelés kapcsán a múltbeli árbevételt, és a jövőre vonatkozó várakozásokat használjuk. Tekintve, hogy a Twitter az előző négy negyedévben 448 millió dolláros árbevételt ért el, a cég visszatekintő P/S rátája 28,6, ami meglehetősen soknak számít a szektortársak körében. A LinkedIn és a Facebook 1 dollárnyi bevételéért ugyanis ennél kevesebbet, 19-21 dollárt kell fizetni.
Mennyi bevétel kell?
Ha azonban pusztán a múltbeli adatokra támaszkodunk, akkor könnyen becsaphatjuk magunkat, az internetes cégeknél, így a közösségi médiacégeknél is nagy különbségek lehetnek az előretekintő és a visszatekintő adatok között. A Twitter esetében jobb híján az eMarketer várakozásaira támaszkodhatunk a jövőbeli árbevétel meghatározásakor.
Az eMarketer becslése alapján a július 1-től 2014 június végéig tartó időszakra megközelítőleg 750 millió dolláros bevételt érhet el a Twitter, ami az előző négy negyedévhez képest 67 százalékos növekedést jelent. Ha azt feltételezzünk, hogy ténylegesen ennyi lesz a következő négy negyedév árbevétele, és a 12,8 milliárd dolláros kapitalizációt vesszük alapul, akkor 17,1-es előretekintő P/E rátát kapunk. Ha figyelembe vesszük, hogy a Facebook 66,2 százalékos árbevétel növekedéséért csak 13,2-szeres pénzt kell fizetnünk, akkor a Twitter mindenképpen túlértékeltnek számít.
(Az egyszerűség kedvért a Google árbevételének növekedésénél a teljes vállalat bevétel növekedésével számoltunk, melyet jelentősen torzít a Motorola felvásárlása miatti bevétel növekedés. Az organikus, belső növekedési ütem 2 százaléknál magasabb.)
Ennek függvényében azt kell mondanunk, hogy ahhoz, hogy a Twitter megfelelő értékeltség mellett forogjon, legfeljebb 14,04-es P/S rátával rendelkezhet, legalábbis akkor, ha a bevétel növekedési ütemén nem változtatunk. Ebben az esetben viszont a piaci kapitalizációnak közel 18 százalékkal kellene alacsonyabbnak lennie, vagyis 12,8 milliárd dollár helyett csak 10,5 milliárd lehetne. Így a részvények sem érnének 20,62 dollárt, csak legfeljebb 16,96-ot.
Más megközelítésből úgy is értelmezhetjük, hogy a Twitter 12,8 milliárd dolláros becsült piaci kapitalizációja csak is abban az esetben lenne indokolt az előretekintő P/S ráta értékelés alapján, ha az eMarketer becsléseinél jóval nagyobb ütemben tudja növelni bevételeit. Számszerűleg arról van szó, hogy 750 millió helyett 911 millió dollárt kellene elérnie a következő négy negyedévben. Nos, ez 92 százalékos éves növekedési ütemet jelent, aminek elérése meglehetősen kétséges a jelenlegi tendenciát látva.
Összességében tehát a Twitter részletes pénzügyi adatait látva nagyjából azt a képet látjuk, amire korábban számítani lehetett, a cég ugyan folyamatosan veszteséges, de a háttérben zajló folyamatok kedvező képet mutatnak. Az árbevétel a várakozásoknak megfelelően alakul, amiből a jövő zenéjét jelentő mobilos hirdetési bevételek döntően kiveszik a részüket. Amennyiben azonban hinni lehet a bennfentes információknak, akkor a Twitter részvényenkénti 20,62 dolláros becsült értéke, illetve az IPO keretében létrejövő 12,8 milliárdos piaci kapitalizáció nem tűnik alacsonynak, a főbb szektortársakhoz képest közel 15-20 százalékos prémiummal forognának a Twitter papírjai, legalábbis a használható információk alapján. Ezek függvényében könnyen elképzelhető, hogy a tőzsdei bevezetéskori ár csak nagyjából 17-18 dollár körül alakulhat majd, ami a bevételek növekedési ütemét, illetve a versenytársak értékeltségét tekintve sokkal reálisabbnak tűnik. Aki pedig a Facebook 2012 májusi tőzsdei bevezetésére még emlékszik, az pontosan tudja, hogy az IPO kapcsán létrejövő felhajtás nagy árfolyammozgásokat is eredményezhet, így nem árt óvatosnak lenni!