A következő napokban sorra vesszük azokat a sztorikat 2013-ból, melyek számunkra, szerzőnként a legjelentősebbnek számítottak, és némi szubjektivitással is fűszerezve próbáljuk megmutatni olvasóinknak, melyek voltak a legmeghatározóbb fejlemények az idei évben.
Óriási hasznot vághattak egy év alatt zsebre a Best Buy befektetői, akik között reményeink szerint minél több Investor.hu olvasó is helyet foglal. A főként elektronikai eszközöket árusító amerikai kiskereskedelmi áruházláncban rejlő hatalmas lehetőségekre ugyanis már tavaly decemberben felhívtuk a figyelmet hasábjainkon egy bő elemzés keretében.
243% Nem, nem káprázik a szemük! Ez az a hozam, amit a Best Buy részvényesei megkereshettek egy év leforgása alatt, ha ránk hallgattak. Ezzel a teljesítményével a részvény olyan nagyágyúkat tudott maga mögé utasítani, mint az Amazon, az eBay, vagy a Wal Mart, de tulajdonképpen nyugodt szívvel jelenthetjük ki, hogy csaknem a teljes részvénypiaci mezőnyt tönkreverte a Best Buy. Persze azok a befektetők sem jártak igazából rosszul, akik mondjuk az Amazont (+52%), vagy éppen az amerikai kiskereskedelmi szektort lefedő XRT ETF-et (+36%) választották.
Egy éve még csak arról számoltunk be, hogy masszív alulteljesítés jellemzi a Best Buy tőzsdei teljesítményét a hagyományos áruházi értékesítés visszaesése miatt. Ugyanakkor arra is felhívtuk a figyelmet, hogy a menedzsment megtalálta az ellenszert a problémák kezelésére, mégpedig az online szegmens felpörgetésében. Ráadásul szintén a Best Buy katalizátora volt, hogy alapítója, Richard Schulze szerette volna felvásárolni a céget.
Azóta már kiderült, hogy a Best Buy bekebelezéséből végül semmi sem lett, mivel Schulzének nem sikerült a sokadik határidőre sem összeszednie a tranzakcióhoz szükséges forrásokat. A menedzsment által tavaly év végén bejelentett stratégia viszont meghozta a gyümölcsét, az online értékesítés ugyanis egyre nagyobb szeletet hasít ki a bevételekből. Az elmúlt negyedévekben már az 5 százalékot is tartósan meghaladta, ráadásul a növekedési üteme is folyamatosan a kétszámjegyű tartományban található.
Ne feledjük, hogy az online értékesítés szerepe évről-évre tovább nő, elég csak a karácsonyi bevásárlási szezonból kiindulni. Gyakorlatilag bármilyen szolgáltató adatait is nézzük meg a 2013-as szezonról, mindegyik kétszámjegyű bővülésről tesz tanúbizonyságot. A Best Buy számára mindenképp kedvező fejlemény, hogy a vásárlási láz kezdetén, azaz fekete pénteken például a BB honlapja volt a negyedik leglátogatottabb az amerikai kiskereskedők körében.
A Best Buy nagy lépéseket is tett az online felhasználók irányába, ugyanis átalakította a honlapját, hogy a vásárlók hatékonyabban, a mostani trendeknek megfelelően tudjanak vásárolni. Ezen kívül a kiskereskedelmi cég munkahelyeket szüntetett meg, és elkezdte leépíteni azokat a tevékenységeket, melyek a cég főprofiljához nem illettek. Az európai érdekeltségétől is megvált a társaság azért, hogy a költségeit kordában tudja tartani.
És hogy folytatódhat-e a Best Buy féktelen száguldása? Ilyen markáns növekedést követően nem lennénk meglepve, ha visszavenne a tempóból az árfolyam növekedése. Az utolsó hetek megtorpanása tulajdonképpen egy korrekciónak is betudható, ezt követően azonban folytatódhat is hegymenet. Jelenleg a Bloomberg által összegyűjtött elemzői várakakozások konszenzusa a célár tekintetében 46,35 dollár, ami mintegy 13 százalékos felértékelődéssel kecsegtet.
A Best Buy sztori korábbi cikkjei: