„Az információ nem tudás” – Albert Einstein
A mai, ingyenesen hozzáférhető eszközökkel, és némi stílusérzékkel akárki könnyedén összerakhat olyan látványos riportokat, amelyek szakértőnek mutatják a webanalitika területén. Kevesen vannak azonban olyanok, akik valóban meglátják a számok mögött a lényeget.
Korábban írtunk már arról, hogy a legtöbbeknek eleve arról sincs fogalmuk, hogy mit mérjenek. És bár a megfelelő metrikák kiválasztása óriási segítséget nyújthat, az igazi tudáshoz a látogatóhoz kell érteni, nem pedig a technikai részletekhez.
Mielőtt rátérnénk az öt – egyébként egyszerű – lépésre, amivel minden webanalitika értelmet nyer, érdemes tisztáznunk, hogy mit értünk értelmes elemzésnek.
Nem azt, amiért a főnököd megdicsér.
Nem is azt, amit látva az ügyfeleid elismerően csettintenek.
Az értelmes webanalitikának egyetlen ismérve van: le tudod fordítani akcióra. Egy értelmes elemzést látva meg tudod mondani, hogy hogyan lesz jobb az oldalad. A látogatóidról szóló információk tömkelegében megcsillan a tudás fénye.
És most lássuk, hogyan jutsz el idáig.
Ismerős az a szám, hogy 42? Ha jól meg tudsz fogalmazni egy kérdést, akkor már félig a válasz birtokában vagy.
Kérdezni persze – jól kérdezni – egyáltalán nem egyszerű dolog. A „mitől lesz jobb a weboldalam?” ugyanis ezen a szinten aligha fog segíteni. Nagyon pontosan és részletesen meg kell tudnod fogalmaznod azt, hogy mire vagy kíváncsi, ha a weboldalad látogatottsági adataiból szeretnéd kiolvasni a kérdésedre adandó választ.
A „tetszik a weboldal színsémája?” kérdés működhet, ha a főnök feleségének teszed fel, ám a Google Analytics (vagy bármelyik másik, hasonló webanalitikai eszköz) nem fogja tartalmazni a választ.
Milyen tehát a jó kérdés?
A jó kérdés lényege, hogy olyan választ vársz rá, amire a látogatóid viselkedéséből következtetni fogsz tudni. A kérdés ráadásul annál jobb, minél apróbb részletre vonatkozik.
A „megfelelően működik-e a hírlevél-feliratkozás funkció?” már egy jobb közelítés, az igazán jó kérdés azonban inkább valami olyasmi, hogy „vajon mobiltelefonról is megfelelően működik-e hírlevél-feliratkozás?”.
Minél jobb kérdést sikerül az első lépésben feltenned, annál könnyebb dolgod van ebben a fázisban. Ez a rész ugyanis arról szól, hogy hogyan tudod a kérdésre adandó választ a látogatóid viselkedésére lefordítani.
Ha a színséma esetét nézzük: sehogy. Mondhatnád azt, hogy a ronda színséma növeli a visszafordulási arányt, de tulajdonképpen semmilyen bizonyítékod nincs arra, hogy valaki valóban azért hagyja el az oldaladat, mert visszataszítónak találja a színeit. Sokkal valószínűbb, hogy a tartalmát nem találta érdekesnek. Vagy azért, mert nem találta meg rajta azt a tartalmat, ami őt érdekelte volna, vagy azért mert az a tartalom nincs is az oldaladon, hiszen ő valami teljesen mást keresett.
Nézzük a másik esetet: a hírlevél-feliratkozáson már jóval könnyebb fogást találni. Ez ugyanis akkor működik jól, ha feliratkoznak a hírleveledre. Neked elég a következő szempontokat szem előtt tartanod:
Ha feltettél egy jó kérdést, és megtaláltad a megfelelő, vonatkozó adatokat, akkor szinte biztosra veheted, hogy tanulhatsz valamit.
A példánknál maradva: ha a látogatóid 2 százaléka iratkozik fel a hírleveledre, de azok között, akik mobilról nézik az oldaladat, ez az arány csak 0,2 százalék, akkor olyan pontot találtál, ahol valamilyen tanulság vár.
És olyan pontot, amin a megfelelő akcióval javítani lehet.
Innentől kezdve pedig el kell szakadnod a webanalitikától, és pusztán a látogatóidra illetve a vásárlóidra szabad fókuszálnod. Képzeld magad a helyükbe: ha minden más megegyezik a webes és a mobilos látogatók között, akkor mi az, ami miatt ennyivel rosszabbul reagálnak ugyanarra az ajánlatra?
Nézz rá az oldaladra egy böngészőből, nyisd meg egy mobiltelefonról, és a válasz a legtöbbször magától értetődőnek fog tűnni. Vajon a kis képernyőn is elég feltűnő a „Feliratkozás” gomb? Vajon jó helyen van? Nem lóg le a hajtás alá? Nem olvad bele nagyon a színe a háttérbe? Olvasható rajta a felirat? Ha idáig eljutottál, tízből kilenc esetben könnyű lesz megtenned ezt a lépést.
Feltettél egy olyan kérdést, ami a figyelmedet a weboldalad megfelelő részletére fókuszálta, és az analitika adatait felhasználva, a látogatóid ismeretében olyan információhoz jutottál, amiből valódi tudásra tehettél szert (például: mobiltelefonon nem olvasható a hírlevél feliratkozás gombjának felirata).
Ha itt megállsz, akkor az eddigi erőfeszítéseid pont semmit nem értek.
A lényeg az, hogy a megszerzett tudást akcióvá alakítsd (meg kell változtatni a feliratkozás gomb háttérszínét az oldal mobil-megjelenítésén), és ezt az akciót végrehajtsd.
Ne félj a változtatástól, hiszen a problémát már felismerted. Arról pedig, hogy a változás jó irányba történt-e nagyon hamar új információid lesznek (tehát ha a változás következtében nő a mobil hírlevél-feliratkozók aránya, akkor jó irányba léptél, ha nem csökken, akkor nem késő másfelé próbálkozni).
Bár általában megéri felhasználni az intuícióidat, a webanalitika nem kárhoztat arra, hogy kizárólag az érzéseidre hagyatkozz: a döntéseidet konkrét adatokkal támaszthatod alá és ellenőrizheted.
A weboldal nem könyv, amit egyszer kinyomtatnak, aztán pedig olyan, amilyen. Ha egyszer elkészítetted a weboldaladat, majd soha többet nem nyúlsz hozzá, akkor a töredékét sem használod ki az internet nyújtotta lehetőségeknek.
A lényeg ugyanis, hogy a fenti lépéssort újra és újra ismételd meg, újabb és újabb kérdéseket feltéve, újabb és újabb problémákra vagy érzékeny pontokra keresve megoldást.
Ha mindig csak egy kicsit változtatsz, a változtatások hatását kristálytisztán látni fogod – hol máshol, mint a webanalitikában.
Ez a fajta, lépésről lépésre történő, iteratív fejlesztés a záloga minden nagy weboldal sikerének. Ha elfogadod azt az attitűdöt, hogy nem tudod egy lépésben elkészíteni a tökéletes weboldalt, de folyamatos javítgatások, fejlesztések során mind közelebb tudsz kerülni az optimális állapothoz, hatalmas lépést tettél az internetes üzleti sikerek felé.