Szó szerint beugrást jelent, átmeneti cégvezetést. Akár egy adott cég teljes egészéről, akár, ha nagyobb vállalatról beszélünk, egy bizonyos divíziójáról van szó, három elem határozza meg: speciális fókusz, korlátozott időtartam, célorientált irányítás. Tehát az átmeneti főnök irányít és döntést hoz egy határidős intervallumban, ez általában 1-2 év, amely időszakban el kell érni a határozott, kitűzött célt. Mindezt általában a célt legpontosabban szem előtt tartó tulajdonosok döntik el, ők nevezik ki az interim menedzsert.
„Célját tekintve mindig fókuszált – írja a reconcept –, egy bizonyos projekt vállalati szintű végrehajtása, szervezeti átalakulás, összeolvadás, tőzsdére lépés levezénylése, vagy éppen a válságot követően divatossá vált „turn-around”, azaz stratégiai irányváltás menedzselése. Létezik olyan interim megbízás is, amely még ennél is kisebb területre koncentrál, és például csak a pénzügyek vagy az értékesítés átalakítását célozza meg”, olvashatjuk a posztban.
„Magyarországon az interim menedzsment a válság következében vált ismertté. Nem véletlenül, hiszen számos üzleti vállalkozás szembesült addig nem látott problémákkal, amelyek kezelése szervezeten kívüli, speciális erőforrás bevonását igényli: a piaci keresleti sokk, a megugró követelésállomány, a banki finanszírozási piac kiszáradása és a volatilis devizaárfolyamok minden szereplőt negatívan érintettek. Ugyanakkor a tankönyvi megvalósulásában viszonylag ritka jelenségről beszélünk hazánkban, a Budapest Business Journal felmérése szerint 250–300 interim menedzser tevékenykedhet Magyarországon. Az utóbbi időben leginkább a multinacionális vállalatok leányvállalatainál (például bankok, FMCG iparági szereplők) láttunk példákat bevetésükre. Ez is mutatja, hogy a szolgáltatás az angolszász üzleti kultúrából szivárog Kelet-Európa felé.
A vezetési tanácsadáshoz és a szakértői támogatáshoz képest a legmarkánsabb különbség, hogy az interim menedzsment esetén a megbízás idejére munkáltatói/munkavállalói jogviszony alakul ki a társaság és a menedzser között. Fontos jellemző ez, hiszen a szervezetben betöltött vezető beosztása révén megteheti a szükségesnek ítélt intézkedéseket, és a végrehajtást is kontrollálhatja. Eszköztára tehát bővebb a szervezeti szempontból „külsős” tanácsadók, szakértők lehetőségeinél. Mindez azt is megkönnyíti a menedzser számára, hogy sikerdíjért vagy célprémiumért dolgozzék.
Az interim menedzsment alkalmazásának előnyei: objektív, friss szemléletű és kompetens vezető nyúl a problémához, aki feladatorientált, fókuszált és intenzív vállalatirányítást valósíthat meg, hisz a megbízása eleve határozott idejű, így nem vesz részt a céges pozícióharcokban”, tudjuk meg a bejegyzésből.