A vállalati árulkodás érvényes kultúra
![Újraírják Amerikában a pszichiátriai betegségek nagykönyvét, hisztis gyerek](https://cdn.origo.hu/2023/12/79-QYpijEe9RmqfTd3h6GeNs1QIIG-v5DlJ9GsW-SFo/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzk5OTdlY2ExZjFiZDQzYWI4MzEzZmQ3NWQ3ZDBkNzM5.webp)
A tiszta szívű besúgókat a nemes célra való tekintettel az Egyesült Államokban 1778 óta védelmébe veszi az akkor egyhangúlag megszavazott törvény. 1777-ben ugyanis két civil megfújta a sípot egy magasrangú katonatiszt ellen, aki ettől csúnyán begurult, és bírósági lépésekkel torolta meg. A Kongresszus azonban a sarkára állt, és kijelentette, hogy ő képviseli Marven és Shaw védelmét a perben, továbbá hogy az Egyesült Államok minden lakosának, ahogy minden az országban szolgáló személynek állampolgári kötelessége tájékoztatni a Kongresszust, vagy a hatóságokat, ha erre alapos okuk van.
2014-től magánvállalatok is létrehozhatnak törvényileg szabályozott whistleblowing rendszert, és ennek alapján biztonsággal tehetnek bejelentést a cégen belüli gyanús eseményekről a munkatársak – tudjuk meg a Szecskay Ügyvédi Irodától. A törvény pozitív fejlemény, ám ahhoz kevés, hogy Magyarország a legfejlettebb bejelentő-védelmi törvényi környezetű államok sorába kerülhessen a Transparency International listáján. Ahhoz ugyanis olyan program kell, amely kellőképpen védi a bejelentőket is.
A Transparency International tanmeséje Angliában játszódik a nem túl messzi múltban. Egy nemzetközi telkó cég pénzügyi vezetője, Toni Fernandes kiszúrta, hogy az egyik ügyvezető igazgató addig sakkozott a számlanélküli költségtérítéssel, míg 316 ezer fontot költött el a vállalat vagyonából magáncélokra. Amikor Fernandes beszámolt erről az igazgatótanácsnak, kirúgták. Ő azonban perelt, és mert Angliában így védi a whistleblowert a törvény, 239 ezer font kártérítést kapott a munkaügyi bíróságtól. Az ügyvezetőtől pedig elbúcsúzott a vállalat.
A Transparency International által idézett történet arra világít rá, milyen sokat számít, ha egy ország a megfelelő törvényi környezetben szabályozza a „whistleblowing” rendszerek létrehozását. Január óta Magyarország is ezen államok közé tartozik. Bár itthon a besúgórendszerek történelmi áthallásai miatt sokáig adatvédelmi akadályokba ütközött (jóllehet bizonyos feltételek teljesítése esetén jogszerűen kiépíthető volt ilyen rendszer), hatályba lépett a törvény, amelynek alapján a magántulajdonban lévő vállalatok nálunk is létrehozhatják a whistleblowing rendszert.
Minden munkavállaló, szerződéses partner, illetve bárki, akinek ehhez méltányolható jogos érdeke fűződik tehet bejelentést. Ezt 30 naptári napon belül köteles kivizsgálni a munkáltató. A rendszer legerősebb pontja abban rejlik, hogy a bejelentő személyét, a bejelentés tartalmát a vizsgálat ideje alatt, illetőleg a felelősség megállapítására irányuló eljárás jogerős lezárásáig titokban kell tartani.
A panaszkezelésre és a kivizsgálással ügyvédet is megbízhat a munkáltató. Az adatkezelés 60 napra, vagy a megindított más eljárások jogerős lezárásáig korlátozódik, utána törölni kell. A törvény értelmében a vizsgálatot nehezítő különleges adatokat kezelni tilos.
A whistleblowing rendszer belső szabályozása a gyanús vállalati eseményekről szóló bejelentéseket kezeli. „Vagyis ha például egy munkavállaló a bejelentések fogadására és feldolgozására kijelölt személyt vesztegetésről, gyanús tanácsadói szerződésről, könyvelési anomáliákról informálja, akkor megfelelő forgatókönyv szerint zajlik a bejelentés vizsgálata, és a bejelentő elvileg megnyugodhat, hogy ő és személyes adatai biztonságban lesznek” – mondja dr. Kovács Zoltán Balázs, a Szecskay Ügyvédi Iroda partnere.
Tekintettel arra, hogy a whistleblowing intézménye az Egyesült Államokból származik, a törvény elsősorban amerikai tőzsdén jegyzett, illetőleg az amerikai Securities and Exchange Commission (SEC) felé jelentéstételi kötelezettséggel bíró társaságok és azok magyar leányvállalatai számára lehet érdekes. A jogalkotó célja az volt, hogy a hazai szabályozást az Európai Unió előírásai szerint alakítsa ki.
A Transparency International tavaly novemberben, a törvény hatályba lépése előtt 4 országot sorolt a fejlett bejelentő-védelmi törvény szerint működő államok közé az unióban: ezek az Egyesült Királyság, Luxemburg, Románia és Szlovénia. Magyarország Ausztriával és Németországgal együtt azon 16 állam között kapott helyet, ahol részlegesen oldották meg a kérdést. A szervezet szerint ezekben országokban nem biztosított a bejelentők hatékony védelme.
Whistleblowing rendszerek fejlettsége Európában
Fejlett rendszer |
Részlegesen fejlett rendszer |
Nem létező/korlátozott rendszer |
Egyesült Királyság |
Ausztria |
Bulgária |
Luxemburg |
Belgium |
Finnország |
Románia |
Ciprus |
Görögország |
Szlovénia |
Cseh Köztársaság |
Litvánia |
|
Dánia |
Portugália |
|
Észtország |
Szlovákia |
|
Franciaország |
Spanyolország |
|
Hollandia |
|
|
Írország |
|
|
Lengyelország |
|
|
Lettország |
|
|
Magyarország |
|
|
Málta |
|
|
Németország |
|
|
Olaszország |
|
|
Svédország |
|
Transparency International, 2013. november
A hazai törvény alapján ha egyszer valaki az adatvédelmi nyilvántartásba bejelent egy ügyet, és teljesíti az egyéb törvényi kötelezettségeit, a kivizsgálásban közreműködőknek nem kell megszerezniük a bejelentők és az érintett személyek engedélyét ahhoz, hogy személyes adataikat kezeljék. „Ez a könnyítés a törvény egyik legfontosabb erénye” – mondja Kovács Zoltán Balázs. Kötelezettség például, hogy a rendszer működését, jellemzőit a munkáltató honlapján, magyar nyelven részletesen ismertetni kell.
Mint minden rendszerrel, természetesen ezzel is vissza lehet élni, például személyes bosszúra felhasználni. Ennek azonban, figyelmeztet a Szecskay Ügyvédi Iroda partnere, polgári jogi, munkajogi vagy súlyosabb esetben büntetőjogi következményei lehetnek.