Az alábbiakban egy igen tanulságos befektetési sztorit szeretnék megosztani az olvasóközönséggel, mégpedig a kockázatkezelés fontosságáról. Bárki is legyen a világ legjobb elemzője, a nem várt eseményekre mindig fel kell készülni. Azonban mielőtt jobban elmerülnénk a sztoriban, megragadnám az alkalmat, hogy felhívjam a figyelmet soron következő ingyenes előadásunkra, ahol a befektetési szakemeberek legfrissebb tippjeivel is megismerkedhet.
Az Investor.hu olvasói számára ismerősen csenghet a Best Buy neve. A főként elektronikai eszközöket árusító amerikai kiskereskedelmi áruházláncban rejlő hatalmas lehetőségekre ugyanis már 2012 decemberében felhívtuk a figyelmet. Akik akkor ránk hallgattak, azok jókora hasznot vághattak zsebre, hiszen tavaly 237 százalékot emelkedett a részvény árfolyama.
A sikersztorinak azonban januárban nagyon úgy nézett ki, hogy befellegzett, amit elég jól reprezentál a részvény idei teljesítménye. 2014-ben ugyanis mintegy harmadával lett egy nap leforgása alatt „olcsóbb” a Best Buy, amit azóta sem sikerült kihevernie.
Mi áll a háttérben? Lássuk!
Azonban mielőtt lerántanám a leplet, hogy mi is okozta a botlást, érdemes néhány szót említeni a vállalatnál zajló folyamatokról, ami a hatalmas felívelést is eredményezte. A Best Buy „mentőangyalának” tulajdonképpen Hubert Joly vezérigazgató tekinthető, aki 2012 szeptemberében foglalta el pozícióját. Az új vezető nem is váratta sokáig a befektetőket, és már novemberben bemutatta a kiutat jelentő stratégiát. Joly ugyanis szerette volna a legnagyobb online elektronikai kiskereskedővé tenni a Best Buyt.
A menedzsment által bejelentett irányvonal már meg is hozta a gyümölcsét, hiszen az online értékesítés egyre nagyobb szeletet hasít ki a bevételekből. Az elmúlt negyedévekben már az összértékesítés 5 százalékot is tartósan meghaladta, ráadásul a növekedési üteme is folyamatosan a kétszámjegyű tartományban található. Akkor mégis mi volt a baj? – merülhet fel jogosan a kérdés.
Hiába láthatunk impozánst teljesítményt az online üzlettől, ha a cég egésze már nem muzsikál olyan jól. Ráadásul mindezt az év meghatározó szakában, a karácsonyi bevásárlási szezonban teszi. A Best Buy 14 hónapja nyitva lévő üzletei ugyanis a bevásárlási láz során 0,9 százalékos forgalomcsökkenésről számoltak be, óriási csalódást keltve a befektetőknek és az elemzőknek egyaránt. Sőt, az egészet a vállalat még egy profit warninggal tetézett, aminek következtében nem csoda, hogy kételkedni kezdtek a talpra állással kapcsolatban a részvényesek.
Ezzel persze nem azt akarjuk sugallni, hogy befellegzett a Best Buy sztorinak, hanem inkább azt, hogy a várakozások túlságosan megszaladtak. Ezt a tempót pedig a vállalat még tartósan nem tudja tartani, ami nem is csoda, hiszen csaknem töretlenül triplázta meg az árfolyamát a cég.
Hogyan kezeljük a Best Buyéhoz hasonló sztorikat, avagy hogyan védekezzek ez ehhez hasonló árfolyamzuhanások ellen?
Először is használjunk stop losst (veszteségvágó megbízást), ami alapesetben védelmet nyújthat a nagyobb áresésekkel szemben. Egy a Best Buyéhoz hasonló mértékű zuhanás során azonban könnyen előfordulhat, hogy az árfolyam se szó, se beszéd átugorja a stop szintünket, mi pedig bennragadunk a pozícióban. A jelenlegi példa jól mutatja, hogy óriási lehetőséggel kecsegtetett a sztori, mégis rendkívül sérülékeny volt. A történet egyik tanulsága lehet, hogy az ilyesfajta hosszú távú fundamentális sztorik esetén érdemesebb szélesebb stoppot használni.
A történetben rejlő másik tanulság a diverzifikáció lehet, befektetéseinket ugyanis célszerű több lábra állítani. Ha netán az egyik ötletünk nem úgy sülne el ahogyan azt előzetesen vártuk, akkor azt ne a teljes megtakarításunk, hanem annak csak egy része érezze meg. A Best Buyéhoz hasonló kockázatos befektetési sztorikban pedig nem árt alacsonyabb kitettséget vállalni, mint normál esetben. Hiszen, ha egyszer beindul a papír, akkor jól láthatóan sokat lehet vele keresni, ugyanakkor a nem várt események igen nagy kockázatot hordoznak, ami nagyobb veszteségekhez vezethet.
Ha szeretnének többet megtudni a részvénybefektetésekről, és arról mivel lehet jó hozamokat elérni mostanság, szeretettel várjuk március 20-i ingyenes előadásunkon.