A Scania igazgatósága azt ajánlja kisebbségi részvényeseinek, hogy ne fogadják el a Volkswagen által felajánlott árat, amit német cég a svéd kamiongyártó részvényeiért tett.
A Volkswagen még februárban jelentette be, hogy 200 svéd koronás árfolyamon megvásárolná a Scania részvényeit, függetlenül attól, hogy melyik részvényosztályba tartoznak. Egyébként a részvényeket hétfőtől lehet felajánlani (április 25-ig), ha valami el akarja azt adni a 200 koronás áron. A Scaniának „A” és „B” típusú részvényei vannak, árfolyamuk lényegében megegyezik, csak eltérő jogok kapcsolódnak hozzájuk.
Ez kevés lesz
A februári bejelentés előtti árfolyamhoz képest a 200 koronás ár 36 százalékos prémiumot jelent, viszont a Scania igazgatósága szerint még ez is túlságosan alacsony. Ahogy fogalmaznak, az ajánlat nem tükrözi a vállalat hosszú távú fundamentális értékét, és az akvizíciótól várt szinergiákból adódó előnyöket sem. Egyébként az ajánlat februári bejelentését követően a 200 koronás szint közelébe ugrott hirtelen az árfolyam,a honnan nem is mozdult el érdemben a ma megjelent hírekig.
Carl Rosen a Svéd Részvénytulajdonosok Egyesületének (akik több ezer kisebbségi magán részvényes érdekeit képviselik) elnöke úgy fogalmazott, hogy ők továbbra is várnak egy olyan ajánlatra a Volkswagentől, amit el tudnak fogadni. Emellett Rosen elmondta, hogy megnézik az igazgatóság riportját is, és utána alakítják ki saját véleményüket, amit majd tagjaik számára ajánlani fognak.
Már most is többségi tulajdonban van a Volkswagen
A Volkswagen (MAN leánycégével együtt) összesen a részvények 62,6 százalékát birtokolja jelenleg, míg a szavazati jogoknak a 89,2 százaléka az övék. A Volkswagen célja, hogy 90 százalék fölé menjen a Scaniában, ugyanis, ha ez megtörténik, akkor kényszerítheti a kisebbségi részvényeseket, hogy adják el neki a részesedésüket, ezzel pedig 100 százalékos befolyást szerezhetne a német gyártó, kivezetve a tőzsdéről a céget. Ha ez nem történik meg, akkor viszont a Volkswagen nem érdekelt a részvények megvásárlásában.
A német gyártó egyébként a teljes bekebelezéssel azt szeretné elérni, hogy sokkal eredményesebben tudjon versenyezni két fő riválisával a Daimlerrel és Volvóval. A Volkswagen az elmúlt évek során milliárdokat fektetett a svéd társaságba, viszont abból csak kevés pénzügyi hasznot tudott húzni, ugyanis a kisebbségi tulajdonosok nem osztottak meg minden technológiai fejlesztést, írja a Bloomberg.
A Volkswagen éppen azt várja az ügylettől, hogy a kooperációval több színtéren (hajtáslánc, alváz, vezetőfülke és elektronika) is képes lesz elérni szinergiát. A MAN-nal már meg is kötötte a Volkswagen azt a megállapodást, ami lehetővé teszi, hogy a Scaniával szorosabban együttműködjenek.
Ugyanakkor a Scaniánál pedig attól félnek, hogy a Volkswagen lépésével a MAN-integráció miatt csökken majd a hatékonyságuk, hiszen a Scania 9,7 adózás előtti eredményhányadot ért el tavaly, míg a MAN mindössze 1,1 százalékost.
A MAN és a Scania integrációjával mindenesetre a világ második legnagyobb kamiongyártója jönne létre, megelőzve a Volvót, viszont még továbbra is jócskán lemaradva a Daimler mögött.
A Scania árfolyama négy százalékos mínuszba csúszott a hír megjelenését követően, majd onnan egy kicsit magára talált, de még így is 2,3 százalékos mínuszban járt késő délután a nagyot javuló nemzetközi hangulat ellenére.