Mától hatályos az adóhatóságnak új rendelkezése, amely szerint napra lebontva, tételesen kell elszámolniuk a kiadott áfás számláikkal azoknak a vállalkozóknak, akik úgy döntöttek, hogy egyszerűbb nekik minden tranzakcióról számlát kiállítaniuk, mint bevállalni az online pénztárgépre való átállás mizériáját és költségeit.
Az adatszolgáltatás első határideje 2014. március 6, innentől kezdve pedig minden csütörtökön részletesen kell adatokat szolgáltatni a NAV számára az előző héten kiadott számlákról. Azok a cégek, amelyeknek korábban sem volt pénztárgépük, és a számlaadási kötelezettségüket eddig sem váltották ki nyugtaadással, jövő januárig kaptak haladékot, onnantól kezdve rájuk is vonatkozik a heti adatszolgáltatási kötelezettség.
„Ez egy óriási mértékű változás, mert szemléletében változtatja meg az adóhatóság eddigi kommunikációját,” mondja Fekete Zoltán Titusz, az RSM DTM adószakértője. Szerinte ugyanis ez azt jelenti, hogy az adóhatóság kimondta: nem várja el, hogy mindenki vásároljon pénztárgépet – de közben azt is elérte, hogy azok, akik nem akarnak pénztárgépet üzemeltetni, azok sem maradnak túlságosan távol az állami ellenőrző szervektől.
Melyik az egyszerűbb?
Mielőtt elvesznénk a részletekben, érdemes kettőt hátralépnünk, hogy lássuk a történet furcsaságait.
Az Áfatörvény ugyanis arról rendelkezik, hogy főszabályként, mindenkinek számlát kell adni a bevételeiről. Mivel azonban bizonyos helyzetekben (például egy gyorsétteremben, vagy egy Tescóban péntek este) ez egyáltalán nem életszerű, a törvény könnyítésként felajánlja, hogy bizonyos, meghatározott esetekben a számlaadási kötelezettség nyugtaadással helyettesíthető.
„A nyugtaadásból azonban az online pénztárgépek kényszerű bevezetésével egyszerűsítés helyett hirtelen pluszteher lett, ami sokakat késztetett arra a döntésre, hogy ahelyett, hogy a hagyományos pénztárgépüket online-ra cseréljék, egyszerűen visszatérjenek a főszabályhoz, és mindenről számlát adjanak,” mondja Stygár László, a Számlázz.hu-t üzemeltető KBoss.hu Kft. társalapítója.
Különösen azoknak a kereskedőknek és szolgáltatóknak érte meg így dönteni, akik – például a cipő- vagy bútorboltok – a napi forgalmat viszonylag kevés tranzakcióból termelik meg. Ezeknek a vállalkozásoknak egy része már korábban sem használt pénztárgépet – ők azok, akikre az utolsó pillanatban bejelentett, jövő januárig tartó türelmi időszak vonatkozik.
A kötelező csere korábbi számítások szerint mintegy negyedmillió pénztárgépet érint, ebből február közepéig közel ötvenezret kötöttek be a NAV-hoz, amely ugyanekkor 90 ezer további megrendelésről számolt be. A két szám különbsége azt mutatja, hogy azoknak a száma, akiknek eddig volt pénztárgépük, de a továbbiakban nem kívánják azt üzemeltetni, a több tízezres nagyságrendet is elérheti.
Gyors reakció
Az új jogszabályra való felkészüléshez az adóhatóság nagyvonalúan két hetet hagyott az érintettek számára, leszámítva azt, hogy maga a nyomtatvány, amin majd adatot kell szolgáltatni mindössze hét nappal a hatályba lépés előtt jelent meg a NAV honlapján.
Azt, hogy az egyébként is erőforrás-hiánnyal küzdő kis- és mikrovállalkozások számára mekkora adminisztratív terhet jelent majd az új intézkedés egyelőre megbecsülni is nehéz, mint ahogy az sem világos, hogy az adóhatóság oldalán mekkora lesz a jogszabály gazdaság-fehérítő hatása.
„Akik eddig képesek voltak arra, hogy egy kicsit szembemenjenek az állami elvárásoknak, és azt mondták, hogy nekik nem kell pénztárgép, felvállalták azt, hogy esetleg egy nagyobb adóhatósági figyelem lesz rajtuk, hiszen az átlagtól eltérően viselkednek,” véli Fekete Zoltán Titusz.
Szerinte az intézkedésnek középtávon lesz egy piactisztító hatása, és abba azok a vállalkozások, amelyek nem tudják legálisan kitermelni az üzemeltetési költségeiket – csak különböző ügyeskedésekkel tudtak eddig életben maradni – egyre nagyobb arányban kényszerülnek majd bezárni a boltot.
A legkönnyebb helyzetbe első látásra azok kerülnek, a papír-alapú vagy a saját számítógépre telepített számlázóprogramok helyett az egyébként is költséghatékony online számlázást választják. A Számlázz.hu rendszere például már néhány nappal a pontos paraméterek nyilvánossá válása után bejelentette, hogy lefejlesztette és az ügyfelei számára elérhetővé tette azt a modult, amivel az adóhatóság honlapjára feltölthető módon, egyetlen kattintással le tudják tölteni a vállalkozók az előző héten kiállított számlák adatait.
A legtöbb pluszmunkát pedig értelemszerűen azoknak kell majd elvégezniük, akik kézi számlatömböt használnak, esetleg könyvelő nélkül, önerőből végzik a cégük adminisztrációját. Számukra ugyanis nem marad más választás, mint utólag, kézzel, heti rendszerességgel adminisztrálják a kiadott számláikat – másodszorra is.