A felhasználó élhetett éveken át abban a tudatban, hogy a bejelentkezéssel keltett közösségi hullámok a népszerű platform leglényegéhez tartoznak, most hirtelen úgy fest, szó sincs ilyesmiről. A Foursquare-nek és -ben a helymeghatározás az első, más pedig lehetőleg fogalmilag se tapadjon hozzá.
Nemcsak a bejelentkezés, hanem a megosztás és az ismerőskeresés is átköltözik a Swarmra, a Foursquare pedig arra fog koncentrálni, hogy komoly versenytársat jelentsen a Yelpnek és a Google-nak a lokalizációban. Érdekes értelmezést kínál a célnak, hogy a Foursquare egyik fejlesztője, Dennis Crowley már jóval a Foursquare előtt kidolgozott egy Dodgeball nevű, hasonló, de inkább sms-alapú projektet – valójában ez volt a diplomamunkája a New Yorki egyetemen –, ezt pedig 2005-ben felvásárolta, majd 2009-ben megszüntette a Google. 2012-re mindenesetre már 20 millió regisztrált felhasználó élt az alkalmazással. 2010 óta április 16-a a Foursquare nap: április a negyedik hónap, annak négyzete (square) pedig 16.
A Foursquare eredetileg egyensúlyban kezelte a két funkciót, a bejelentkezést és a helyszínkeresést. Mi több, az étteremből, benzinkútról, borozóból küldött „én most éppen itt zúzok”-jellegű státuszüzenetek épp úgy a játéktrend iránti erős elkötelezettséget hangsúlyozták, mint a kitűzők, a polgármesteri székek, a tippek, vagy a szuperjúzer lehetőség, amelynek három szintjét is elérheti az a felhasználó, aki interakcióival az app továbbfejlesztéséhez, bővítéséhez járul hozzá.
Valószínűleg részben a konkurencia, részben a gyakorlat. A kezdet kezdetén hasonló ambícióval törtek pozícióra a kütyümánokon kívül vélhetőleg senkinek semmit nem mondó Gowalla, MyTown, Loopt, de a felhasználók fejében egyszerűen a Foursquare rögzült „A” bejelentkezős applikációként. Ez a későbbieket is meghatározta, a fejlesztők kis túlzással lehozhatták a csillagot az égről, a közösség makacsul kitartott a kedvenc funkciója mellett.
Tumblrjén vezetett blogjában a cég maga mondja ki, hogy a két fő irány szinte sosem képes egyszerre érvényesülni: valaki vagy belép egy nyilvános helyre, és ezt szétkürtöli a Twitteren vagy a Facebookon, vagy azzal foglalkozik a telefonján, hogy minél gyorsabban megtalálja a számára abban a pillanatban nélkülözhetetlen helyszínt. Aki regisztrál, azt értesítik, amikor elkészült az új platform.
A szűk keresztmetszet a márkalojalitás kérdése. A felhasználói élmény olyan koktél, amelyben a kényelem, a teljesen zavartalan haladás adja a kulcsízt. Átszokni egy másik helyre – erre morgás, közöny és gyors feledés a jellemző reakció, jóval gyakrabban, mint nem. A Swarm a rázós kezdeti szakasz után elmélyült közösségi interakciót ígér, és közben a Foursquare fejlődhet kedvére, amíg már egyenesen a nélkülözhetetlen jobb kezünkké válik a helykeresésben. Hogy, mint írják, ez utóbbi ne a Yellow Pages digitalizált változata legyen, hanem személyre szabott, nekünk való, hozzánk passzoló, bizalmas barátaink ajánlására építő segítség. Hogy míg pillanatnyilag a „Cipőbolt a környéken” a tipikus keresés, a közeljövőben sokkal inkább ez legyen: „Mutass egy szuper kis éttermet első randihoz”. A Foursquare úgy véli, míg az elsőre idegenek és bárki felelt, ez utóbbira ismerősök és szakértők szórják majd a javaslatokat.
A Foursquare tehát elszánta magát. Kérdés, beválnak-e vakmerő számításai. Az optimista verzió szerint ezzel megőrizheti a függetlenségét és tovább növekedhet, talán még tőzsdére is megy. Ha azonban az ötlet bukás, alighanem bele kell majd törődnie, hogy felvásárolják.